Skip to content
24. jūnijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

317. Vai var [vai vajag] kristīties vēlreiz?

  • Sākums
  • Kristība un Svētais Vakarēdiens nav viens un tas pats
  • e-raksti

Kristība un Svētais Vakarēdiens nav viens un tas pats

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Kā luteriskajiem teologiem mums ir jāseko savā teoloģiskajā domāšanā, kā arī pamācībās un sludināšanā Augsburgas ticības apliecībai un nekad nav jābalstās uz kādu vispārēju mācību par žēlastības līdzekļiem vai sakramentiem, bet katrs žēlastības līdzeklis ir jāaplūko pats par sevi savā vienreizībā: Evaņģēlija sludināšana, Kristība, grēksūdze un absolūcija, altāra sakraments.

Kristība un Svētais Vakarēdiens nav viens un tas pats

Tikai tad mēs būsim spējīgi saprast Dieva žēlastības bagātību, to ceļu daudzveidību, kādā Dievs pie mums nāk, un to īpašo, kas ir katrā atsevišķā žēlastības līdzeklī, un tā nonākt pie pareizās šo līdzekļu “lietošanas” (skat. atsevišķo iedaļu secību Augsburgas ticības apliecībā un grēksūdzes ierindošanu starp Kristību un Svēto Vakarēdienu Mazajā katehismā).

Ja mēs mēģināsim vilkt paralēles starp Kristībām un Svēto Vakarēdienu un domāt, ka tas, kas ir pareizs vienam sakramentam, būs pieņemams arī citiem, var tas novest tikai pie maldiem. Tā ekumeniskajā kustībā pat luterāņi atkal argumentē: tā kā baznīcas savstarpēji atzīst Kristību, tām ir savstarpēji jāatzīst arī Svēto Vakarēdienu. No “Kristības kopības” izriet “Vakarēdiena kopības” nepieciešamība. Bet Kristība un Svētais Vakarēdiens, lai arī cik neizmērojami liels katrs šis sakraments nebūtu un kā tie arī nesaistītos kopā (1.Kor.10:1; sal. arī ar senbaznīcas paradumu Lieldienu naktī pat viduslaiku baznīcā bērniem tūlīt pēc Kristības dot Vakarēdienu, vismaz konsekrētā vīna veidā), nav tomēr viens un tas pats.

To, kas ir altāra sakraments, mums pasaka pats Kungs; kas ir Kristība – mēs uzzinām no Viņa apustuļa. To, kad tika iestādīts Svētais Vakarēdiens, mēs uzzinām no iestādīšanas vārdiem. Kristības iestādīšana pēc vispārējā senbaznīcas uzskata, arī Lutera (“Kristus, mūsu Kungs, nāca uz Jordānu”), ir notikusi tad, kad Tas Kungs pats lika Jānim sevi nokristīt (“Tā viņš gribēja mums iedibināt mazgāšanu”), un nav identiska ar Kristības pavēli. Kristība tika izpildīta apustuļu laikā ar vārdiem “Jēzus vārdā” (piem., Ap.d.2:38; 10:48; 19:5; sal. Mt.28:19, Kristības pavēli pēc Eizēbija Nestles pētījumā; 1.Kor.1:13), vēlāk ar Trīsvienības formulu.

Kristības izpildīšanu apustuļi bieži uzticēja citiem, un tā nav sakramenta nonicināšana, ja Pāvils saka, ka Tas Kungs nav viņu sūtījis kristīt, bet sludināt Evaņģēliju. Pie visām īstenošanas iespējām Kristība tomēr ir un paliek atdzimšanas mazgāšana, pilnīgs sakraments, kam nav vajadzīgs nekāds papildinājums caur konfirmāciju, kā to šodien anglikāņu teoloģija ne bez panākumiem iesaka protestantiskajām baznīcām. Mēs nevaram šeit iedziļināties jautājumā par to, kas šodien atsevišķās draudzēs būtu jāsaka par Kristību.

Man šķiet, ka Bībeles stundās un sprediķos jānotiek tik ļoti nepieciešamajai apmācībai par šo sakramentu pēc Jaunās Derības tekstiem, kas stāsta par Kristību. Bez tam priekšlasījumos un pārrunās būtu jāapskata ceturtā Lielā katehisma daļa. Jo sevišķi svarīgs ir bērnu Kristības jautājums. Mums ir skaidri jāapzinās, cik nezinoša ir šodien luteriskās baznīcas jaunākā paaudze. Mēs to pārāk maz novērtējam, ka reliģijas vai konfirmandu apmācības, vai svētdienas skola vairāk nespēj dot to, ko agrākās paaudzes zināja ģimenēs no Bībeles lasīšanas un no tā, ko iemācīja dievbijīgi vecāki.

Šodien laika prasība luteriskajai baznīcai ir atkal kļūt par mācošu baznīcu. Romas baznīcas, sektu un komunistu panākumi būtībā balstās nemitīgā mācīšanā. Un mūsu draudzes ir izsalkušas pēc mācības vairāk, nekā mēs domājam.

Kāpēc mēs nedodam maizi, kas tām ir vajadzīga? Cik bieži rodas iespaids, kristot draudzes vai maza pulciņa priekšā: te notiek opus operatum. Kurš no klātesošajiem zina, ka šeit notiek izšķiršanās par kāda cilvēka dzīvību un nāvi, svētlaimību un pazudināšanu, jo sakraments iesniedzas mūžībā? Vai mūsu draudzēm ir skaidrs, ka tām ir visā nopietnībā jālūdz par jaunnokristītajiem?

Luters uzskatīja, ka tāpēc pazūd tik daudzi nokristītie, ka ir pietrūcis šo aizlūgumu. Vai šo aizlūgumu ievērošana nebūtu šodien tik pasaulīgo krustvecāku funkciju atjaunošanās sākums? Vai mēs patiešām domājam, ka mūsu draudzes locekļi no pāris sasteigtām konfirmandu stundām, kuru noslēgumā tiek runāts par sakramentiem, kam pēc taisnības būtu jānosaka viss konfirmandu apmācību saturs, paņems sev līdzi tik daudz, ka varēs pārtikt no tā visu dzīvi un ik dienas atgriezīsies pie savas Kristības?

Tēmas: konfirmācija kristība un Svētais Vakarēdiens luteriskā baznīca sprediķis un Svētais Vakarēdiens Vārds un sakraments

Continue Reading

« Kristības pārvaldītāji
Par lūgšanu Mūsu Tēvs »
                       

Ieskaties

Un viņu acis tapa atvērtas
2 ceļi
Bauslības un Evaņģēlija definīcija
Vairākas pazemošanās pakāpes

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Te es esmu Te es esmu
    • e-apceres

    Te es esmu

  • Kurus Dievs ir izredzējis? Kurus Dievs ir izredzējis?
    • e-apceres

    Kurus Dievs ir izredzējis?

  • Pārbaudīsim savu mīlestību pret Kristu Pārbaudīsim savu mīlestību pret Kristu
    • e-apceres

    Pārbaudīsim savu mīlestību pret Kristu

  • Ir jābūt mieram Ir jābūt mieram
    • e-refleksijas

    Ir jābūt mieram

  • Dievs mūs pārbauda Dievs mūs pārbauda
    • e-apceres

    Dievs mūs pārbauda

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Šim sakramentam ir daudz nosaukumu
  • Bībeles esences sastāvs
  • Iesvētība jeb konfirmācija kristīgajā baznīcā
  • Altāra Sakraments
  • Vakarēdiena vārdu atkārtošana
  • Dieva vārda un sakramentu lietošana
  • Sava derības maltīte

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Aizsargmasku Betlemīte

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025