Skip to content
31. maijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

189. Ko Bībele māca par Jēzus piedzimšanu?

  • Sākums
  • Maldi attiecībā uz Kristus vietniecisko izpirkšanu un to atspēkošana
  • e-raksti

Maldi attiecībā uz Kristus vietniecisko izpirkšanu un to atspēkošana

Dr. Dž. Teodors Millers
Noklausies šo e-publikāciju

Kristus vietniecisko izpirkšanu neatzīst visi tie, kuri noliedz Dieva bargās dusmas (Dieva atriebjošā taisnība), jo, ja Dievs nav bijis dusmīgs par cilvēku grēkiem, tad nav bijusi nepieciešama arī mūsu Pestītāja izpērkošā nāve (sal. ar unitāriešu, modernistu, Ričla, Harnaka u.c. antikristīgajiem uzskatiem).

Maldi attiecībā uz Kristus vietniecisko izpirkšanu un to atspēkošana

Visu racionālistu iebildumi attiecībā uz Evaņģēlijā apliecināto pestīšanu (“Pateicoties savai suverēnajai gribai, Dievs būtu varējis piedot grēkus arī bez Kristus nāves”; “uzskats, ka Dievs bija tik dusmīgs par cilvēku grēkiem, ka lika par tiem mirt Kristum, ir Dieva necienīga koncepcija”; “Kristus mira vienkārši tādēļ, lai atklātu Dieva mīlestību uz cilvēkiem”; “no Dieva puses tā būtu netaisnība – grēcīgo cilvēku vietā sodīt bezgrēcīgu Pestītāju”; “doma par Dieva salīdzināšanos, pateicoties Kristus vietnieciskajai izpirkšanai, ir neētiska vai pārāk legālistiska”) visas tiek atspēkotas ar tām Rakstu vietām, kuras apstiprina tieši šo racionālistu noliegtās patiesības (Jes.53:4-6; 2.Kor.5:18-21). Starp tām maldu mācībām, kuras vai nu pilnībā, vai daļēji noliedz Kristus vietniecisko izpirkšanu, mēs pieminam šādas:

  1. Akceptilācija. Kristus vietnieciskā izpirkšana pati par sevīm nebija pietiekama, bet Dievs, balstoties savā suverēnajā gribā, to pieņēma [brīvi savā žēlastībā akceptēja, apstiprināja] kā tādu; Duns Skots, Kalvins, arminiāņi; sal. Ebr.9:11-14; 1.Jņ.1:7; Ap.d.20:28; 2.Kor.5:18-21).
  2. Maldi par attaisnošanas iegūšanu ar darbu palīdzību, kā to dažādās formās un dažādā mērā māca pelagiāņi, semipelagiāņi, arminiāņi, sinergisti, modernisti utt.. Ja cilvēks vai nu pilnībā, vai daļēji spēj sev nodrošināt pestīšanu ar saviem labajiem darbiem, tad Dieva Dēlam nebūtu bijis jākļūst par cilvēku un jāmirst viņa vietā. Sal. Gal.3:10-13; Rom.8:3-4, utt.. Kvenštets:

    Dieva Dēls nebūtu nācis un pieņemis uz sevi cilvēka dabu, ja cilvēks būtu palicis nevainības stāvoklī..

  3. Kristus aktīvās paklausības noliegšana (Anselms, Parsimonijs, mūsdienu teologi). Ja Kristus nav mūsu vietā piepildījis bauslību, tad mums nāktos to piepildīt pašiem un tādējādi vismaz daļēji izpelnīties sev pestīšanu (sal. Gal.4:4-5; Rom.5:18).
  4. Maldi, ka Kristus ar savām ciešanām un nāvi ir samksājis izpirkšanas maksu sātanam (Origens). Saskaņā ar Rakstiem, Kristus ir patiešām nodevis pats sevi kā upuri jeb kā izpirkšanas maksu, taču Dievam, lai apmierinātu Viņa likuma prasības (iustitia Dei legislatoria et vindicativa; sal. Ef. 5:2; II Kor. 5:18-21).
  5. Maldi, ka Kristus ir gandarījis vienīgi izredzēto cilvēku grēkus (kalvinisti). Sal. 2.Kor.5:18-21; 1.Jņ.2:2; 1.Tim.2:6.
  6. Maldi, kuri saistās ar dažādajām teorijām par Kristus nāvi, ar kurām racionālisti aizstāj biblisko mācību par vietniecisko izpirkšanu.
    • Nejaušības teorija. Kristus nāve bija tikpat negaidīts un neparedzams negadījums, kā jebkura cita martīra nāve (modernisti; sal. Mt.16:21; Mk.9:30-32; Jņ.10:17-18, utt.);
    • Martīra teorija (Kristus atdeva savu dzīvību par kādiem patiesības principiem, tāpat kā jebkurš cits martīrs (modernisti; sal. 1.Tim.2:6; 1.Jņ.2:2);
    • Morālā piemēra teorija (morālā piemēra teorija; izpirkšanas morālā spēka teorija). Kristus nāvei ir ietekme uz cilvēces morālā stāvokļa uzlabošanos. Viņa ciešanu piemērs mīkstina cilvēku sirdis un palīdz cilvēkam pāveidoties, nožēlot grēkus un uzlabot savu stāvokli (rakstura transformācija, Horass Bušnells; sal. Rom.5:12-18; 1.Jņ.1:7);
    • Pārvaldīšanas teorija. Dievs lika Kristum ciest, lai nodemonstrētu cilvēkam, ka grēks Viņa acīs ir pretīgs; vai arī – Dieva veiktā pasaules pārvaldīšana izraisa nepieciešamību atklāt Dieva dusmas uz grēku (Hugo Grocijs; Jaunanglijas teoloģija);
    • Deklaratīvā teorija. Kristus mira, lai parādītu cilvēkiem, cik ļoti Dievs viņus mīl (Ričls). Lai arī Kristus nāve patiešām apliecina Dieva mīlestību uz grēkā kritušo cilvēci, Viņa nāves mērķis pamatā bija atpestīt pazudušo cilvēci (Jņ.3:16; 1.Jņ.4:10).
    • Garantijas teorija. Salīdzināšana balstās nevis Kristus veiktajā grēka izpirkšanā, bet Viņa garantētajā spējā nodrošināt sev sekotājus un uzveikt viņu grēcīgumu (Šleiermahers, Kirns, Hofmans).

    Visas šīs pašu cilvēku radītās izpirkšanas teorijas noliedz Kristus vietniecisko gandarīšanu un balstās vienā un tajā pašā pamatidejā: pestīšanā pēc darbiem, jeb pestīšana pēc personīgas gandarīšanas.

  7. Restitucionisms. Kristus mira arī par kritušajiem eņģeļiem, tā kā arī viņi visu lietu beigās tiks atjaunoti svētumā un pilnībā (sal. Mt.25:41, 46).
  8. Maldi, kuri saistās ar katoļu misi. Šīs mises nozīme ir “izpirkšanai nepieciešamā Kristus upura bezasiņu atkārtošana.” Mēs noraidam misi kā zaimošanu attiecībā uz Kristus jau paveikto un pietiekamo atpestīšanu (Ebr.7:26-27; 9:12; 10:14; Jņ.19:30).

Tēmas: Kristīgā dogmatika Kristus vietnieciskā izpirkšana Kvenšteta citāti Mācība par Kristu Mācība par Kristus amatu maldu mācības

Continue Reading

« Patiesai misijai nepieciešama patiesa teoloģija
Kristība kā dievišķa pavēle »
                       

Ieskaties

Paradoksāli ironiskā heiristika Jāņa evaņģēlijā
Par laulības kārtu un ģimenes būtību
Kādēļ Dievs kļuva par cilvēku?
Mesija, kas salauzīs žogu ap bauslību

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Pārdomas par laulību Pārdomas par laulību
    • e-refleksijas

    Pārdomas par laulību

  • Atšķirība starp "verdzības garu" un "dievbērnības Garu" Atšķirība starp “verdzības garu” un “dievbērnības Garu”
    • e-refleksijas

    Atšķirība starp “verdzības garu” un “dievbērnības Garu”

  • Novērsties no Dieva pavēles Novērsties no Dieva pavēles
    • e-apceres

    Novērsties no Dieva pavēles

  • Cilvēka grēcīgā vēlme būt kā Dievam Cilvēka grēcīgā vēlme būt kā Dievam
    • e-apceres

    Cilvēka grēcīgā vēlme būt kā Dievam

  • Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits
    • e-ziņas

    Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Evolūcijas teorija
  • Vietnieciskā izpirkšana
  • Dieva izpirkšanas darbs pasaulē
  • Evolūcijas teorijas traģēdija
  • Ar Kristus ciešanām ir samaksāts par visiem mūsu grēkiem
  • Kristīgie tic, ka Nesija ir īsta
  • Kristus priesteriskā aizlūgšana

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”
  • Janis Karklins: “Varbūt kāds aizdomāsies, bet te jau jāsaka par tiem maldinātājiem, kā spļauj tā ir..bet nu baznīca kalnā to tik kultivē…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Dāvida rudzu maize
Dāvida rudzu maize

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025