Skip to content
4. novembris, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

243. Kā tu tiksi Dieva priekšā taisnots jeb kā tu izglābsies?

  • Sākums
  • Kristība visu baznīcu dara Kristum tīkamu
  • e-raksti

Kristība visu baznīcu dara Kristum tīkamu

Deivids Skērs
Noklausies šo e-publikāciju

Tāpat kā Kristības mazgāšana 1.Kor.6:11 ir parādīta kā kristiešu draudzes noteicošais faktors, tā Ef.5:25–27 mazgāšana ar Dieva vārdu dara draudzi svētu:

    “Vīri, mīliet savas sievas, tāpat kā Kristus ir mīlējis Savu draudzi, pats nododamies viņas labā, lai to darītu svētu, šķīstot ar mazgāšanu ūdenī caur vārdu, , Sev Savu draudzi sagatavodams cienīgu, bez traipa, bez krunkas vai cita tamlīdzīga trūkuma, lai tā būtu svēta un bez vainas.”

Kristība visu baznīcu dara Kristum tīkamu

Kristība šeit nav parādīta kā individuāls iniciācijas rituāls, bet kā darbība, kas visu baznīcu dara Kristum tīkamu. Tā kā Kristība savieno ar Kristu, kristītie iegūst tās pašas raksturīgās īpašības, kādas ir Kristum. Šajā gadījumā vīri, kas ir kristīti Kristū, savām sievām parāda tādu pašu mīlestību, kādu Kristus parādīja Savai baznīcai, kura ir Viņa līgava.1

Līdz ar priekšstatu par mazgāšanos atdzimšana jeb piedzimšana no jauna ir ievērojams Kristības aspekts Jaunajā Derībā. Augsburgas ticības apliecības 2.artikuls runā par iedzimtā grēka postošo iedarbību: tas “pazudina un ieved mūžīgajā nāvē tos, kas neatdzimst caur Kristību un Svēto Garu”. Mazajā katehismā Kristības iedarbību Luters skaidro ar vārdu “atdzimšana”, kuru viņš ir pārņēmis no Vulgātas, Tit.3:5. Šis tulkojums parasti tiek lietots izdevumos angļu valodā. Atdzimšanas ideja Augsburgas ticības apliecības 2.artikulā dara Kristību par iniciācijas sakramentu, kas ir nepieciešams rituāls, lai pārietu no vecās dzīves jaunajā. Lutera priekšstati par vecās dzīves beigām un jaunās sākumu atklājas viņa lietotajos tēlos par vecā cilvēka nogalināšanu un jaunā cilvēka augšāmcelšanos Kristū (Rom.6:4). Atgriešanās tiek saprasta saistībā ar nāvi un augšāmcelšanos, ko simbolizē un īsteno Kristības akts.

Šis darbs jeb ceremonija ir tā, ka kristāmais trīs reizes tiek pagremdēts, lai ūdens pilnīgi apņemtu viņu, un pēc tam atkal izcelts no ūdens. Šīs divas lietas – pagremdēšana ūdenī un izcelšana no tā – norāda uz Kristības spēku un veikumu, kas ir vecā Ādama nonāvēšana un pēc tam – jaunā cilvēka augšāmcelšanās. Gan vienam, gan otram jānotiek mūsos visu šīs dzīves laiku.

Atdzimšana attiecas tieši uz patieso kristīgās dzīves sākumu Kristībā. To var aizstāt arī ar piedzimšanu no jauna, tas ir, iniciāciju baznīcā. Lai gan Kristība tikai vienreiz aizsāk kristieša dzīvi, tās atjaunojošās īpašības paliek uz mūžu.

Tādējādi kristīga dzīve nav nekas cits kā Kristība, kas, reiz aizsākusies, turpinās dienu no dienas.

 Šis uzskats ir pretstatā Romas katoļu uzskatam, kur drīzāk nožēla, nevis Kristība kalpo par patvērumu, kurā kristietis atrod piedošanu.2

Tit.3:5 tiek lietots gan Mazajā, gan Lielajā katehismā, lai aizstāvētu priekšstatu par Kristību kā “mazgāšanu atdzimšanai”. Šeit jājautā, vai atdzimšana vēstulē Titam atsaucas uz to pašu, par ko runā Jēzus sarunā ar Nikodēmu: “..ja kāds neatdzimst ūdenī un Garā..” (Jņ.3:5). Tit.3:5 lietotais grieķu vārds παλιγγενεσία, kas ir tulkots kā “atdzimšana”, tikpat labi var norādīt uz jaunu radīšanu kā uz jaunu dzimšanu jeb atdzimšanu. Tas nozīmē, ka Dievs Kristībā no jauna aizsāk mūsos jaunu radīšanu, atjaunojot mūsu dzīvē Svēto Garu. Šie vārdi atspoguļo Svētā Gara darbību 1.Moz.1:2; Gars tagad Kristībā aizsāk jaunu radīšanu. Tit.3:5 nenozīmē tikai to, ka mēs esam no jauna piedzimuši, bet ka Dievs mūs atkal rada un dara jaunus Kristībā (λουτροῦ παλιγγενεσίας καὶ ἀνακαινώσεως πνεύματος ἁγίου – “ar mazgāšanu atdzimšanai un atjaunošanos Svētajā Garā”). Īstajā nozīmē Kristība ticīgajam ir jaunu debesu un jaunas zemes aizsākums.3

 Tas, ko Dievs dara Kristībā, radot jaunas radības, ir tikpat iespaidīgi kā radīšana 1.Mozus grāmatā. Izpratne par Kristību Tit.3:5 kā Dieva aizsākto jauno radīšanu mūsos ar Svētā Gara palīdzību atgādina atdzimšanas izpratni,  piemēram, johanniskajā literatūrā.4 Runājot par radīšanu Kristībā, Luters nelieto Tit.3:5, bet tādu tēlu kā vecā Ādama slīcināšana, lai tā vietā nāktu jaunais attīrītais cilvēks.5


1 – Bārts nesaskata šajā perikopē norādi uz Kristību. Viņš uzskata, ka patiesā mazgāšana notiek Golgātā un nevis Kristībā.

2 – “Grēki, kas izdarīti pēc Kristības, tiek piedoti ar īpašu sakramentu, ko sauc par atgriešanās, grēksūdzes, Gandarīšanas jeb Izlīgšanas sakramentu.”

3 – Sal. ar Atkl.21:1, kur grieķu vārds, kas nozīmē “jauns”, tiek lietots saistībā ar atjaunoto radību: Καὶ εἶδον οὐρανὸν καινὸν καὶ γῆν καινήν.

4 – Pretēji izpratnei kā “atdzimšanai” Reginam Prenteram ir stipri argumenti, lai to saprastu kā augšāmcelšanos. Viņš norāda, ka Matejam (19:28), Filonam un Jozefam tā nozīmē augšāmcelšanos: “Tas var nozīmēt tikai to, ka Kristības atdzimšana un atjaunošanās ir patiesās augšāmcelšanās priekšnojauta un sākums”.

5 – Karls Bārts ir pielicis lielas pūles, lai “jaunas radības” tulkojumu lietotu pret sakramentālu Kristības izpratni. Saskaņā ar Bārtu šis viedoklis pamatojas izpratnē, ka “jauna radība” ir jāsaista ar Jņ.3:5. Mēs piekrītam Bārtam, ka pareizais tulkojums ir “jauna radīšana” (atkalradīšana) un nevis “atdzimšana”. Bet viņš secina, ka tā ir atsauce uz to, kas notika Jēzū Kristū un Svētā Gara izliešanā, nevis tajā, ko viņš sauc par ūdens Kristību. Bārts būtu varējis lietot to pašu tulkojumu, lai nonāktu pie tieši pretējiem secinājumiem. Lai gan jau atdzimšana ir neizprotama, tomēr jauna radīšana ir varenāka. Slavenais baptistu pētnieks Bīslejs-Marejs, vairākkārt atsaucoties uz λουτρόν (mazgāšana) savā darbā Baptism in the New Testament, uzskata to par atsauci uz Kristību un nevis uz to, ko Dievs darīja Jēzū Kristū; tomēr viņš nesaista atdzimšanas procesu ar ūdeni. Domājams, ka Bārta ekseģētiskie secinājumi nav nekas vairāk kā iepriekšpieņēmumi, kas balstīti viņa teoloģiskajā sistēmā, proti, ka Dieva darbība Jēzū Kristū ir vienīgā, kura sniedz atklāsmi.

Tēmas: atdzimšana Kristībā individuāls iniciācijas rituāls jauna radība Karls Bārts Kristība Kristības mazgāšana Kristus līgava Lielais katehisms Lutera izpratne par Kristību

Continue Reading

« Izšķiršana un izšķiršanās
Apustuļu ticība »
                       

Ieskaties

Patiesības līdzdarbinieki
Mūžīgais sods
Katehismos Luters esot izlaidis otro bausli
Romas katoļu reliģija - pareizticīgo viedoklis

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Svētība dievbijīga cilvēka dēļ Svētība dievbijīga cilvēka dēļ
    • e-apceres

    Svētība dievbijīga cilvēka dēļ

  • Kas ir tavs dievs? Kas ir tavs Dievs?
    • e-apceres

    Kas ir tavs Dievs?

  • Iesakņoties dievišķā Vārda tīrajā mācībā Iesakņoties dievišķā Vārda tīrajā mācībā
    • e-apceres

    Iesakņoties dievišķā Vārda tīrajā mācībā

  • Viens no visas kristīgās teoloģijas vēsturē nozīmīgākajiem darbiem Viens no visas kristīgās teoloģijas vēsturē nozīmīgākajiem darbiem
    • e-ziņas

    Viens no visas kristīgās teoloģijas vēsturē nozīmīgākajiem darbiem

  • Iedzimtā grēka sekas Iedzimtā grēka sekas
    • e-raksti

    Iedzimtā grēka sekas

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Vai tiešām kristība atdzemdina?
  • Kas dod kristībai glābjošu spēku?
  • Kas ir svētā Kristība?
  • Ko dod kristība?
  • Ko nozīmē atjaunošanās Svētajā Garā?
  • Jaunpiedzimšana kristībā un Dieva Vārds
  • Kristība kā atdzimšanas veids

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Resnītis Jēzus

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025