Skip to content
9. jūnijs, 2023
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

218. Kāpēc ikviens, kas dzird evaņģēliju, tomēr nekļūst ticīgs?

  • Sākums
  • Vai ir evaņģēliski iet pie bikts?
  • e-refleksijas

Vai ir evaņģēliski iet pie bikts?

Bo Gīrcs
Noklausies šo e-publikāciju

Mūsu apliecības raksti skaidri un atkārtotās kopsakarībās nosaka, ka “privātā grēku piedošana jeb absolūcija draudzēs ir paturama” un ka būtu nepareizi, ja baznīca atteiktos no privātās absolūcijas. Ja jau atrodas tādi, kas noraida privāto absolūciju, tad ir skaidrs, ka viņi nesaprot, ko nozīmē grēku piedošana un atslēgu vara.

Vai ir evaņģēliski iet pie bikts?

Luters pats cītigi sūdzēja grēkus biktstēvam. Viņš absolūciju uzlūkoja par tikpat nepieciešamu, cik piemīlīgu mierinājuma līdzekli visa grēka posta un pārbaudījumos. Viņš nakts vidū varēja aicināt dvēseļu kopēju, lai grēku piedošanas apsolījumu. Kādā sprediķi viņš ir sacījis:

Bikts ir cēla Es negribētu bikti atdot par visiem pasaules labumiem, kaut arī visas lapas un smilšu graudi būtu no zelta, jo Dieva vārda mierinājums ir vairāk vērts nekā jebkurš dārgums.

Reformācijas tēvi atmeta Romas piespiedu bikti. Grēksūdzei jānotiek brīvprātīgi. Viņi atmeta arī dvēseles mieram liktenīgo mācību, ka pie bikts jāuzskaita visi grēki un ka nevar saņemt piedošanu par rupjākiem grēkiem, ja tie nav izsūdzēti mācītājam. Bet viņi nekad nedomāja, ka cilvēki, ja tos vairs nepiespiedis, vairs nepieņems Dieva palīdzību, to noniecinās un pārtrauks iet pie grēksūdzes. Bet, kad pierādījās, ka daudzi šo brīvību izmanto nepareizi un pilnīgi pārtrauc iet pie bikts, Luters pie tādiem vērsās asiem vārdiem, tos brīdinot. Viņš sacīja:

Ja jau tu esi kristietis, tad tev nav vajadzīgi nedz mani spaidi, nedz pāvesta pavēle, bet gan tu piespiedīsi pats sevi. Bet, ja tu to gribi noniecināt un lepni staigāt bez grēksūdzes, tad tu neesi kristietis un tev nav arī jābauda sakraments. Jo tad tu noniecini to, ko kristietis nedrīkst noniecināt, un panāc to, ka nevari saņemt grēku piedošanu. Un tā ir droša zīme, ka tu ari Evaņģēliju noniecini.

Šie vārdi daudziem no mums vēl šodien ir aktuāli. Pilnīgi pamatoti Dānijas baznīcas primāts bīskaps Fuglsangs-Damgards pirms vairākiem gadiem ir sacījis šādi:

Mūsu evaņģēliski luteriskā baznīca ir noziegusies ar savu nevērību pret bikti. Ja Luters varētu uzrunāt mūsu pa- audzi, tad viņš mūs apsūdzētu, ka mēs kaitējam Dieva godam, parādot vienaldzību pret Viņa dāvanām.

Nevar būt nekādu šaubu par to, ka labs kristietis ne vien drīkst sūdzēt grēkus pie bikts, – viņam tas jādara.

Pašā Lutera zemē tikai apgaismība un racionālisms ir iztīrījuši baznīcas no biktskrēsliem. Jādomā, ka tas laiks jau sen pagājis, kad XVIII gadsimta bālasinīgā apšaubīšanas kaite un tā apgaismotā nespēja saprast atpestīšanu Jēzu Kristu tika vērtēta augstāk nekā reformatoru dziļā iejušanās baznīcas dzīvē un Evaņģēlija vēsti.

Arī vārdu “bikts”, kam daudzu ausis šodien ir aizdomīga Romas baznīcas pieskaņa, mēs bez svārstīšanās varam sākt lietot no jauna. Tas apzīmē labu un pareizu lietu, un tas lietots gan apliecību rakstos, gan reformatoru publikācijās.

Tas, ka absolūcija (atbrīvošana) patiešām ir sakraments, izlasāms mūsu evaņģēliskajos apliecības rakstos. “Augsburgas ticības apliecības” nodaļā “Par sakramentu skaitu un to lietošanu” dots sakramenta jēdziena definējums: par sakramentiem mēs saucam “rituālus, kuri ir Dieva pavēlēti un kuriem ir pievienots žēlastības apsolījums”. Tālāk sacīts:

Tātad patiesie sakramenti ir – Svētā Kristība, Tā Kunga Mielasts un absolūcija, kas ir grēku nožēlas sakraments.

Cik pašsaprotami tas ir bijis – pieskaitīt absolūciju sakramentiem, tas, starp citu, redzams pēc “Augsburgas apliecības” iedalījuma artikulos. Tur pēc artikula par Kristību un Kunga Vakarēdienu seko artikuli “Par grēksūdzi jeb bikti” un “Par grēku nožēlu”, pēc tam seko apkopojošs artikuls “Par sakramentu lietošanu”. Tikpat skaidra ir jēga tam, ka sākotnējā “Mazajā katehisma” ir sešas pamatdaļas un ka starp tagadējo 4. un 5. daļu, tātad starp sakramentiem, likta maza nodaļa “Kā vienkāršiem cilvēkiem jāmāca sūdzēt grēkus”. Tie ir norādījumi par bikti un atbrīvošanu (absolūciju), kas sākas ar lielisku ievadu:

Bikts ietver divas lietas: pirmkārt, ka izsūdzam grēkus un, otrkārt, ka no biktstēva saņemam absolūciju jeb grēku piedošanu kā no paša Dieva, turklāt nešaubāmies, bet stipri ticam, ka tādējādi mūsu grēki ir piedoti Dieva priekša.

Bikts pēc šiem kārtības nosacījumiem beidzas ar vārdiem:

Lai tev notiek pēc tavas ticības. Pēc mūsu Kunga Jēzus Kristus pavēles es tev piedodu tavus grēkus Tēva, Dēla un Svētā Gara vārdā, āmen. Ej ar mieru.

Tēmas: absolūcija atslēgu vara Augsburgas ticības apliecība bikts Fuglsangs-Damgarda citāti grēku nožēlas sakraments grēku piedošana Lutera citāti Mazais katehisms mierinājuma līdzeklis privātā absolūcija

Continue Reading

« Pārvarēt ar aizlūgšanu
Svētais Gars mājo svētajos »
                       

Ieskaties

Mēle - nāvējošs ierocis
Ko Luters domāja par komunistu un sociālistu idejām
Dieva prāts
Svētdarīšana luteriskajā teoloģijā

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Sukcesijas saraksti Sukcesijas saraksti
    • e-raksti

    Sukcesijas saraksti

  • Mīlestība krusta zīmē Mīlestība krusta zīmē
    • e-refleksijas

    Mīlestība krusta zīmē

  • Evaņģēlija centrs Evaņģēlija centrs
    • e-refleksijas

    Evaņģēlija centrs

  • Par mantojumu un derību Par mantojumu un derību
    • e-apceres

    Par mantojumu un derību

  • Kristus krusta atrašanas svētkos Kristus krusta atrašanas svētkos
    • e-sprediķi

    Kristus krusta atrašanas svētkos

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Grēksūdze vai bikts, grēku nožēlošana vai atgriešanās
  • Vai luteriskajā baznīcā ir vajadzīga grēksūdze?
  • Kas ir kopīgā bikts?
  • Atšķirība starp katoļu un luterāņu mācību par Grēksūdzi
  • Izsūdzēt grēkus Dievam jeb savam tuvākajam
  • Dvēseļkopšanas klusēšana un bikts noslēpums
  • Konfidenciāli (Iekšējai Lietošanai)

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “talyc iespējams, ka, ja lasa iepriekšējās daļas, bilde paveras plašāka”
  • talyc: “Visnotaļ interesanti Valters apcer šo tēmu. Es piemēram būtu sācis ar to, ka komunisma idejas, tā būtība un visa ideoloģija…”
  • Roberto: “Patiesais-Taisnais, pēc kā spried par maniem darbiem Mt.6:3, jo ne no cilvēka gribēšanas vai skriešanas, bet viss no Dieva žēlastības?”
  • Patiesais-Taisnais: “Tādēļ redzi, Es celšos, saka Tas Kungs, pret tiem praviešiem, kas Manus vārdus nozog cits citam! Jā, redzi, Es celšos…”
  • Patiesais-Taisnais: “Roberto ej darbus dari labus nevis tukši vāvuļo!!! Jo ko tas cilvēkam palīdz, ka tas iemanto visu pasauli, bet tam…”

RSS e – POLEMIKA

  • Dievs Svētī Latviju, Mūs Dārgo Tēviju ... kāpēc mums ir tāda himna?
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Teātris, dejas un citas izklaides ..

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • 5.Moz.23:6
    Tādēļ tev nebūs meklēt viņu mieru nedz viņu labumu visās tavās dienās ne mūžam.

ilustrētā baznīca

Atkal deg katoļu dievnams
Atkal deg katoļu dievnams

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums reliģiozā pasaule Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2023