Skip to content
11. maijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

114. Kādu lietu iekārošanu Dievs aizliedz ar devīto un desmito bausli?

  • Sākums
  • Dieva Jērs
  • e-raksti

Dieva Jērs

e-baznīcēns
Noklausies šo e-publikāciju

“Dieva Jērs” ir skaists no Vecās Derības aizgūts jēdziens. Iespējams, ka neviens cits Jēzus Kristus apzīmējums vai tituls neskar kristieša sirdi tik ļoti kā šis. Tas ir saistīts arī ar jēdzienu par Kristu kā Labo Ganu. Tā kā Jēzus bija Dieva Jērs, kas tika upurēts par ļaužu grēkiem, Viņš kļuva arī par viņu Ganu.

Dieva Jērs

Nav nekāds brīnums, ka 23.psalms ir viena no visbiežāk citētajām Bībeles vietām, jo tajā pravietiski tiek atklāta Kristus nozīmība Viņa sekotājiem. Jānis savā evaņģēlijā stāsta, kā Jānis Kristītājs norādīja uz Jēzu kā uz Dieva Jēru, kas nes pasaules grēku (Jņ.1:29). Jāņa evaņģēlijs parāda Jēzu arī kā Labo Ganu (Jņ.10). Jēzus kļuva par Labo Ganu, atdodot savu dzīvību par savām avīm (Jņ.10:11). Atklāsmes grāmatā Jēzus tiek saukts gan par Dieva Jēru, gan par Dieva ļaužu Ganu (Atkl.7:17).

Abi motīvi – gan Dieva Jēra, gan Labā Gana motīvs – dziļi sakņojas Vecajā Derībā. Saskaņā ar Vēstules ebrejiem autoru jēri (kā arī teļi un āži), kas pēc Vecas Derības priekšrakstiem tika paredzēti upurim, bija Kristus upura nāves (Ebr.9:6–10:18) piemēri vai attēlojumi (Ebr.9:23). Pēteris raksta, ka Kristus – šis bezvainīgais un nevainojamais Jērs – izpirka Dieva ļaudis ar savām dārgajām asinīm (1.Pēt.1:18–20). Tas liek atcerēties jērus un avis, kas bija nepieciešami upurēšanai saskaņā ar Vecās Derības prasībām (3.Moz.3:1–2, 7–8; 4:32–34; 4.Moz.6:12). Jesaja pravietiski stāsta, kā Cietējs Kalps nesa nomaldījušos avju vainu un tāpēc tika vests kā jērs uz kaušanu (Jes.53:5–7; sal. arī Jer.11:19). Ecehiēls runā par to, ka Jahve kļūst par savu izkaisīto avju Ganu (Ec.34:11–16), ieceļot vienu ganu, kas tās ganīs, – savu kalpu, jaunu Dāvidu, kurš tās vadīs un ganīs. Tā Jahve glābs savu ganām-pulku (Ec.34:22–24; sal. Jes.40:10–11; Mih.5:1–3). Tādējādi visā Vecajā Derībā Dievs tiek uzlūkots kā savas tautas Gans. (1.Moz.48:15–16; 1.Lku.11:1–2; Ps.28:9; 78:52, 70–72; 80:2; Jer.31:10–11; Mih.7:14.)

­Vecās Derības ļaužu liturģiskajā un kalpošanas dzīvē īpaša loma bija Pashā jēram. Ar jēra upurēšanu un tā ēšanu iesākās Pashā svētki. Jēram bija jābūt nevainojamam gadu vecam aunēnam (2.Moz.12:5; 4.Moz.28:19). Pirms tika ēsts pirmais Pashā mielasts, ar jēra asinīm bija jāapslaka nama durvju aplodas. Pashā upurēšana un mielasts tika svinēts, pieminot atbrīvošanos no Ēģiptes gūsta. Pirmā Pashā svētku naktī Tas Kungs iznīcināja visus Ēģiptes pirmdzimtos, neaizskarot israēliešu namus, kuru namu aplodas bija notrieptas ar jēra asinīm. (2.Moz.12:1–30; 4.Moz.9:1–14; 5.Moz.16:1–8; 2L 35:1–19)

Šī ēģiptiešu pirmdzimto dēlu nokaušana un israēliešu pirmdzimto dēlu izpirkšana (2.Moz.13:1–16) varēja attēlot Dieva apsolīto sava paša Dēla upurēšanu par visas pasaules grēku izpirkšanu (sk. Arī 1.Moz.22:1–18). Šāda nepārprotama saikne tiek norādīta Jaunajā Derībā. 1.Kor.5:7 Pāvils saka, ka Kristus ir upurētais Pashā Jērs. Arī vēstījumos par pirms Kristus nāves notikušo Pashā mielastu ir redzama saistība starp Kristus miesu, asinīm un Viņa drīzo nāvi un Pashā jēru, kura asinis tika izlietas (Mt.26:28; Mk.14:24; Lk.22:20). Lai gan neviens cits no Jaunās Derības autoriem, izņemot Pāvilu, tieši nenosauc Kristu par Pashā Jēru, tomēr tas, ka Pāvils to dara bez jebkādiem paskaidrojumiem, netieši norāda, ka šāda sakarība bija vispāratzīts fakts. Nav šaubu, ka tas bija zināms agrīnajiem baznīctēviem, kas bieži saskatīja Pashā jērā Kristus upura prototipu.*

No Jaunās Derības autoriem Jānis visbiežāk izmanto Jēzus Kristus kā Dieva Jēra tēlu. Caur Vecās Derībās tēlu par jēru un tā izlietajām asinīm Jēzus Viņa kristības brīdī (Jņ.1:29, 36) tiek iepazīstināts ar tautu. Jānis īpaši uzsver asinis un ūdeni, kas tecēja no Jēzus sāna Viņa nāves brīdī (Jņ.19:34). 1.Jņ.1:7–9 tiek teikts, ka Jēzus asinis mazgā tos, kas nožēlo grēkus. Līdz ar ūdeni un Garu asinis ir apliecinājums, ka Jēzus ir Dieva Dēls (1.Jņ.5:5–9). Un Atklāsmes grāmatā tieši Jēra, kas tapa nokauts, tēls tiek izmantots, lai ievadītu Kungu Kristu ainā, kurā Viņš kāpj debesu goda tronī (Atkl.5:6, 9, 12–13). Caur Jēra asinīm arī Dieva svētie drīkst nostāties Viņa Debesu Tēva priekšā (Atkl.7:13–17).

Atklāsmes grāmatas primārā kristoloģiskā tēma ir Jēzus Kristus paaugstināšana un Viņa valdīšana godībā, tomēr šīs kristoloģijas pamatā ir teoloģija par Dieva Jēru, kas cieta, mira un augšāmcēlās.** Ar savām ciešanām, nāvi un uzvaru Viņš nopelnīja sava Tēva mūžīgo godību, kurā Viņa tagad dalās ar saviem ļaudīm. Atklāsmes grāmatas pravietiskās vēsts centrā ir paaugstinātais Kristus. Taču visā Atklāsmes grāmatas gaitā mēs sastopamies ar nemitīgiem atgādinājumiem, ka Jēzus Kristus ir paaugstinātais Cilvēka Dēls, kungu Kungs un ķēniņu Ķēniņš tāpēc, ka Viņš bija un ir Dieva Jērs, kurš tika upurēts, lai tiktu izpirkti Dieva ļaužu grēki. (Atkl.1:18; 2:8; 5:6–13; 6:1, 16; 7:9–17; 12:11; 13:8; 14:1–5, 10; 15:3; 17:14; 19:6–9; 21:9, 22–27; 22:1–3.)


* – Senajos jūdaisma rakstos gandrīz nekad netika runāts par upura jēra saistību ar Mesiju. Šķiet, ka, izņemot Jāzepa liecību (19:8–11), kura varētu būt arī vēlāko laiku kristīgā interpolācija, nevienā citā avotā Mesija netiek atainots kā jērs, lai gan Dieva ļaudis tiek saukti par avīm un Jahve par viņu Ganu (sk. 1. Ēnoha 90). Jāzepa liecībā (19:8–11) tiek teikts, ka Israēla Glābējs piedzims no jaunavas un tiek saukts par Dieva Jēru. Šis Jērs uzvarēs visus plēsīgos zvērus.

** – Tādējādi arī Jāņa pravietojumi ir krusta teoloģija.

Tēmas: Bībeles ekskurss cietējs Kalps Dieva Jērs Jāņa atklāsmes grāmata Jāzepa liecība Jēra asinis labais gans Pashā Jērs pirmdzimtais Dēls pravietiskā vēsts

Continue Reading

« Dieva rūpes par cilvēku laicīgo īpašumu
Komunisma vēsture tās galvenajās iezīmēs »
                       

Ieskaties

Efektīvas cēloņsakarības arguments
Sātanisms no kristīgā redzespunkta
Baznīca kā sakramentu izdalīšanas vieta
Svētā Gara kristība

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Kāpēc tik svarīgi izvairīties no viltus skolotājiem? Kāpēc tik svarīgi izvairīties no viltus skolotājiem?
    • e-apceres

    Kāpēc tik svarīgi izvairīties no viltus skolotājiem?

  • Garīgās garlaicības problēma baznīcās Garīgās garlaicības problēma baznīcās
    • e-ziņas

    Garīgās garlaicības problēma baznīcās

  • Kalāma arguments Kalāma arguments
    • e-raksti

    Kalāma arguments

  • Meklējot autoritāti Meklējot autoritāti
    • e-apceres

    Meklējot autoritāti

  • Paļāvības pilnais dievbērnības gars Paļāvības pilnais dievbērnības gars
    • e-refleksijas

    Paļāvības pilnais dievbērnības gars

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Svinēsim Pashu
  • Vai jūti svētku prieku?
  • Visiem, kas vēlas doties pie Dievgalda
  • Pashā Jērs ir upurēts pie krusta
  • Kristus izpirkuma piemiņa
  • Svēto Vakarēdienu iedibināja mūsu Kungs Jēzus Kristus
  • Ēdīsim mūsu Lieldienu Jēru ticībā katru dienu

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”
  • Janis Karklins: “Varbūt kāds aizdomāsies, bet te jau jāsaka par tiem maldinātājiem, kā spļauj tā ir..bet nu baznīca kalnā to tik kultivē…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Eiro banknote ar Mārtiņu Luteru
Eiro banknote ar Mārtiņu Luteru

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025