Skip to content
11. augusts, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

257. Ko mums ir atļauts pielūgt?

  • Sākums
  • Bez Likumdevēja nav likuma
  • e-raksti

Bez Likumdevēja nav likuma

Toms G. A. Hardts
Noklausies šo e-publikāciju

Būtu jāpiemin, ka Lutera uzskatu falsifikācijā savu artavu ir devuši arī viduslaiku “nominālisma” priekšstati, kas savulaik noliedza dabisko dievatziņu. Vispārzināms, ka filozofijā Luters piederēja pie nominālistiem, un tāpēc tiek pieņemts, ka viņa uzskati šajā jautājumā atspoguļoja Okama uzskatus. Tiktāl, cik spēju to saprast, mūsdienu filozofijas vēstures pētnieki franciskāņu ordeņa ietvaros ir pilnībā sagrāvuši šos priekšstatus par nominālismu, kurus diemžēl esam apguvuši no tomiskajiem konkurentiem, kuri ir rakstījuši par nominālismu.

Bez Likumdevēja nav likuma

Viss, kas teikts un rakstīts par subjektīvismu, kultūras sabrukumu un tamlīdzīgi — kas it kā izrietot no šīs nominālisma daudzgalvainās hidras-, īstenībā nav nekas cits kā tukšas frāzes, kas kalpojušas baznīcpolitiķu interesēm. Šeit atsaukšos tikai uz Helmera Junghansa grāmatu, kurš ietvēris atbilstošu atsauci uz literatūru par šo jautājumu. Kas attiecas uz Lutera uzskatiem, tad gribu norādīt uz F. X. Arnolda darbu. Mēs jau esam novilkuši robežlīniju un norādījuši, ka dabiskā dievatziņa nav jāuzlūko kā glābjoša atziņa. Tagad vilksim vēl vienu robežlīniju. Kaut arī radības sniegtā dievatziņa ir ierobežota, tomēr arī tās ir zināšanas par Dievu. Vienlaikus – tās nav zināšanas par to, ko Dievs ir darījis, nedz arī zināšanas par radīšanu no nekā. Tālāk Luters pieņem, ka universa kustība un viss, kas ar to saistīts, ir ticis radīts, un to, ka cēlonis un sekas nav izsecināmas jebkādās pārejošās lietās,- tomēr tas nenozīmē, ka prāts varētu izslēgt iespējamību, ka Dievs vienmēr ir radījis un radība vienmēr ir bijusi Viņam līdzās (1.Moz.1), kur it viss ir radīts no nekā sešās dienās. Tā ir un paliek patiesība, kas saņemama tikai kā daļa no Dieva atklāsmes, kas caur Svēto Garu sniegta Dieva vārdos.

Luters rēķinās arī ar Aristotelu, kurš izdara pareizos secinājumus par Dieva esamību, bet vienlaikus noliedz pirmo cilvēku, tātad Ādamu, jo viņš nebija pazīstams ar 1.Mozus grāmatas 1.nodaļu un līdz ar to – ar paradīzes esamību. Tādējādi Aristotelis atrodas tajā pašā situācijā kā mūsdienu zinātnieki, kuriem vienmēr ir jāpaliek pie domas, ka mūslaiku likumi kā tādi pastāvējuši vienmēr un nekas cits – pilnīgi atšķirīgs – nekad nav iejaucies. Luters to komentē:

Aristotels saka, ka nevar būt nekāda pirmā vai pēdējā cilvēka. Prāts arī mums tā liktu spriest, ja mums nebūtu šī teksta (1.Moz.1).

Tas, ko apgalvo Vēstule ebrejiem 11:3 ir pilnīga taisnība: Jo ticībā mēs noprotam, ka pasaule ir radīta Dieva Vārda spēkā, ka no neredzamā cēlies redzamais.

Ar šo atrunu Luters nekādā ziņā nav pametis baznīcas senāko tradīciju. Kad viņš disputā ar Peteru Hegemonu 1545.gada 3.jūlijā saka, ka pagānu dievatziņa sevī ietver tikai pirmkustinātāju un augstāko būtni, kā mācīja Platons, tomēr ne radīšanu ex nihilo jeb “no nekā”, tad viņš tikai kā sholastikas māceklis atkārto to, ko Akvīnas Toms jau bija mācījis savā Summa Theologica I:

Tikai ticībā mēs zinām, ka pasaule nav pastāvējusi vienmēr.

Katrs, kurš kaut virspusēji mazliet pazīst viduslaiku un agrīnā klasiskā perioda teoloģiju, atpazīs dabiskās dievatziņas nošķīrumu no ticības radīšanai, kas ir saskaņā ar 1. Mozus grāmatas 1. nodaļu. Vēl nepatīkamāk un atbaidošāk ir tas, ko mums nākas lasīt Bernharda Lozes grāmatas “Ratio et Fides, Eine Untersuchung über die RATIO in der Theologie Luthers” 63. lappusē, kur šis pats Lutera apgalvojums no Hegemona disputa likts par pamatojumu satura rādītājā ietvertajam apgalvojumam:

Ass dabiskās dievatziņas noraidījums pie vecākā Lutera.

Tas ir tikai viens no daudzajiem pierādījumiem, cik neveikli un neiejūtīgi ar avotiem izrīkojas modernā Lutera pētniecība. Avotus interpretē modernistiskā veidā, ignorējot Lutera labi izkopto spēju veikt teoloģiskos nošķīrumus un noslīcinot tos plašos vispārinājumos, ko pētnieki izdara no viena vai otra pieņēmuma. Pētnieki pat nav spējīgi konstatēt parastos, sholastiski klasiskos, tradīcijā nodotos mācības punktus. Tā vietā viņi iedomājas, ka šajā gadījumā ir sastapušies ar kaut ko pilnīgi jaunu un oriģinālu, kas bijis jaunas ēras sākums.

Šeit apskatītā Vēstules romiešiem 1. nodaļas interpretācija balstās uz domu, ka ir jābūt pirmcēlonim, kam piemīt pašsaprotama, nemainīga un paaugstināta eksistence. Tas ir klasiskā Dieva pierādījuma kodols, kas no tradīcijas pazīstams, – lai kāds būtu pierādījumu skaits un formulējumi. Tādēļ mums nav iemesla apspriest jautājumu, vai visi t.s. pieci veidi jeb pieci klasiskie Dieva esamības pierādījumi ir atrodami Lutera darbos. Skaidrs, ka tam visam pamatā ir pārliecība, ka nekas nerodas no nekā – ka laicīgais cēlies no mūžīgā — ka kustinātais nāk no pirmkustinātāja – ka skaistais nāk no visskaistākā.

Kad vairāk jāizvērš dabiskā likuma saturs un lietderība saskaņā ar mūsu ticības apliecībām, tad būtu rūpīgi jāpaliek pie tā, ka iedzimtais un apgūtais likums ietver sevī abus bauslības galdiņus. Tas gan nav jāsaprot tā, ka cilvēks kaut kā pats pēc savas dabas saprastu prasību, ka tam ir jāmīl Dievs pār visu citu. Tomēr tas nozīmē, ka likums nekādā ziņā nav ierobežojams ar otrā bauslības galdiņa priekšrakstītajām attiecībām starp līdzcilvēkiem, jo ignorē faktu, ka šo baušļu autorizētājs ir pirmā baušļu galdiņa Dievs.

Ticības apliecības nepazīst tādu dabisko likumu, kas ietver sevī tikai zināmu rīcību – bez jebkādām pretenzijām uz īstu normativitāti. Tas taču būtu baušļu pretstats – pilnīga bezlikumība. Tā kā likums vienmēr paliek likums, kas “vai nu apsūdz, vai attaisno” (Rom.2:15), dabiskā likuma jēdziens tiek paplašināts līdz dabiskajai dievatziņai: likums vienmēr pieņem Likumdevēju, un bez Likumdevēja nav likuma.

Šajā atziņā ir atrodama būtiskā saite starp kristīgo sludināšanu un dabisko likumu. Šeit kristīgajam bauslības pasludinājumam ir kaut kas, pie kā pieķerties. Labi zināmi ir Lutera vārdi, kas sacīti skaidrojot 2.Moz.20:5:

Ja dabiskais likums nebūtu Dieva ierakstīts un ielikts sirdī, tad gan nāktos ilgi sludināt, iekams varētu uzrunāt sirdsapziņu… Taču tā kā tā jau ir atrodama cilvēka iekšienē – kaut aptumšota un pavisam notrulināta -, tomēr Dieva vārdi to atdzīvina, tā ka sirdij jāatzīst to, ko saka bauslis, ka cilvēkam ir jāgodā un jāmīl Dievs, jākalpo Viņam, jo Viņš vienīgais ir labs un dara labu – ne tikai dievbijīgiem, bet arī ļaunajiem.

Tātad principā šādi ir iespējams cilvēkus uzrunāt viņu līmenī. Sprediķis var paust lietas, kurām klausītājs jau intuitīvi vai pēc pārdomām var piekrist. Jo visi klausītāji – jau pirms sprediķa – ir faktiski pazīstami ar Dievu, kā apustulis sacīja listriešiem: “Jebšu Viņš Sevi nav pametis neapliecinātu, labu darīdams, no debess jums dodams lietu un auglīgus laikus, mūsu sirdis pildīdams ar barību un prieku.” (Ap.d.14:17)

Konkordijas formulas galvenais autors Mārtiņš Hemnics šajā sakarā uzsver, cik svarīgi ir vairot sirdsapziņas liecību arī neatdzimušo vidū, lai pagāni, atrazdamies pārbaudījumos savas sirdsapziņas apsūdzību dēļ, nevarētu tos ignorēt kā vecu sievu fantāzijas augļus. Šādi paveras durvis sludināšanai. Hemnics arī vispārīgi saka, ka ir labi kopt dabiskā likuma atziņas, jo tajās runā pats Dievs – Viņš sevišķi runā tādā dabiskā likuma formā, kas pieder pie cilvēces vispārējo mācību mantojuma, kur paaudžu novērojumi ir tikuši pausti, pamatojoties uz iedzimto un apgūto dabisko dievatziņu: ‘lai mēs mācītos mīlēt, cienīt un augsti godāt ar dabisko likumu saskanīgas morāliskās vērtības, kā tās atrodamas un izlasāmas pie dzejniekiem, vēsturniekiem, filozofiem, likumdevējiem utt.”

Hemnics mums atgādina, ka Pāvils (1.Kor.15:33) nepūlas citēt Menandra vārdus: “Slikta sabiedrība samaitā labus tikumus.” Drīzāk šeit varam domāt par sakāmvārdu kolekciju no reformācijas laikiem, kas balstās vēlmē gādāt par Dieva gudrību dabiskā likuma formā. Hemnica nodoms lielā mērā atbilst, t.sk. K.S. Luisa kolekcijai “Tao piemēri”, kas noslēdz viņa darbu “Cilvēka atcelšana” un tam, ko Luiss ir paudis arī citviet savos darbos. Tam jābūt arī mūsu uzdevumam šajos uzkritušajos tumšajos gadsimtos, ka uzturam dzīvu šo literāro tradīciju, – kuru arī Hemnics ir mācījis mums mīlēt, turēt godā un pavairot.

Kristīgajai garīdzniecībai, kurai patlaban būtu pienākums pārņemt īru klosteru lomu tumšajos viduslaikos, vajadzētu ne tikai uzturēt dzīvas klasiskās valodas, bet arī kopt sakāmvārdu, teiku un fabulu pasauli. Mēs būsim bezpalīdzīgi pret daudzajiem ļaunajiem kārdinājumiem, ja savā valodā nepaturēsim tādus izteicienus kā, piemēram, slikta sabiedrība samaitā labus tikumus – tie ir senās tradīcijas tipiski izteicieni, jo arvien rēķinās ar to, kas ir balts un kas melns, rēķinās ar nemitīgu morālu cīņu, ar krišanu un celšanos. Mūsu pretinieki labi apzinās, kur šī cīņa top izcīnīta, un taisni tādēļ tie ne brīdi nenovērš uzmanību no publisko bibliotēku bērnu nodaļas, lai nekas no Dieva godības atspīduma nevarētu iekrist bērnu sirdīs un prātos.

Tēmas: Akvīnas Toma citāti Aristotelis dabiskā dievatziņa Dabiskais likums Likumdevējs Lutera citāti mūsdienu zinātnieki nominālisms pirmkustinātājs Platons sirdsapziņas liecība

Continue Reading

« Vai ticīgais var būt pārliecināts, ka viņam piemīt pestījošā ticība?
Atklāsmes grāmatas kristoloģijas apkopojums »
                       

Ieskaties

Tavs visrūdītākais ienaidnieks
Nevis atriebība, bet piedošana
Kā jūs paliekat Kristū?
Bībeles mācība par grēka cēloni

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Tikai ticībā iegūstamā taisnība Tikai ticībā iegūstamā taisnība
    • e-apceres

    Tikai ticībā iegūstamā taisnība

  • Morālā atmiņa Morālā atmiņa
    • e-refleksijas

    Morālā atmiņa

  • Mūžīgie dārgumi Mūžīgie dārgumi
    • e-apceres

    Mūžīgie dārgumi

  • Baznīcai jābūt vienotai ticībā Baznīcai jābūt vienotai ticībā
    • e-apceres

    Baznīcai jābūt vienotai ticībā

  • Kristība kā pamatsakraments Kristība kā pamatsakraments
    • e-raksti

    Kristība kā pamatsakraments

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Vispirms tiesības, tad pienākumi
  • Par dabisko dievatziņu un dabisko likumu
  • Dabiskās Dieva atziņas nolūks
  • Dievs piešķir dzīvei formu
  • Dievišķās pestīšanas darbs ir iespējams ārpus Kristus
  • Kas muļķīgi, kas gudri?
  • Ko ticības apliecības saprot ar valsti

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Reliģiskais skeitbords

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025