Skip to content
25. maijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

136. Kādā stāvoklī cilvēks ir iedzimtā grēka dēļ?

  • Sākums
  • Termina “ticība” lietošana Rakstos
  • e-raksti

Termina “ticība” lietošana Rakstos

Dr. Dž. Teodors Millers
Noklausies šo e-publikāciju

Svētajos Rakstos termins ticība ne vienmēr ir lietots ar vienu un to pašu nozīmi. Dažās vietās tas apzīmē uzticību, kura ir raksturīga gan Dievam, gan cilvēkiem. Šādā ziņā ticība tiek attiecināta uz Dievu Rom.3:3 un uz atdzimušajiem ticīgajiem (Gal.5:22). “Ticība” ar nozīmi “uzticēšanās” ticīgajos ir attaisnojošās ticības auglis un attiecas uz svētdarīšanu, nevis uz attaisnošanu. Citiem vārdiem, ticība attaisno un glābj nevis kā uzticēšanās, proti, nevis kā kāds atdzimušajā ticīgajā notiekošs labs darbs, bet gan kā līdzeklis, ar kura palīdzību ticīgais satver Evaņģēlijā piedāvāto Dieva žēlastību un Kristus nopelnus. Savā dziļākajā nozīmē, proti, kā līdzeklis, ar kura palīdzību ticīgais satver dievišķo žēlastību, ticība allaž apzīmē uzticēšanos Dieva žēlīgajiem apsolījumiem Kristū Jēzū (Mk.16:15-16; 1:14-15; 9:23-24; Ebr.11:1). Vai arī, mēs varētu sacīt, ka attaisnojošā ticība šajā nozīmē allaž ir fides passiva, kura pestī nevis pateicoties pati savai vērtībai, bet gan sava objektam, proti, Dieva žēlastībai un Kristus nopelniem. Skat. Apoloģija:

Ticība attaisno un glābj nevis tādēļ, ka tā pati par sevi būtu kāds cienīgs darbs, bet gan vienīgi tādēļ, ka tā saņem apsolīto žēlastību.

Termina "ticība" lietošana Rakstos

Vairākās Rakstu vietās, piem., Ap.d.6:7; Gal.1:23; Jūd.1:3, 20 utt., termins ticība apzīmē kristīgo mācību (ticība, kurai tic) jeb Evaņģēliju par pestīšanu no žēlastības, ticībā Kristum. Ticība šādā nozīmē tiek dēvēta par objektīvo ticību, pretstatot to attaisnojošajai ticībai, kura tiek dēvēta par subjektīvo ticību, jo tā ir rodama ticīga indivīda sirdī. Lai izprastu šo termina “ticība” pielietojumu, mums ir jāatceras, ka personīga uzticēšanās Dieva žēlastībai Kristus dēļ, patiešām ir visas kristīgās reliģijas centrālais artikuls, tā kā šajā gadījumā kristīgā ticība ir saņēmusi savu nosaukumu no tās raksturīgākās īpašības. Kad mūsu dogmatiķi piemin ticību, kura tic, viņi ar to domā attaisnojošo jeb pestījošo ticību, proti, līdzekli, ar kura palīdzību tiek satverta pestīšana. Šeit varētu vēl piebilst, ka pēc dažu eksegētu domām πίστις Jaunajā Derībā nekad netiek lietots objektīvā, bet gan vienīgi subjektīvā nozīmē, tā kā πίστις allaž apzīmē ticību, kurai tic, un nekad ticību, kura tic.

Runājot par Baznīcas terminoloģiju šajā jautājumā, būtu jāpiemin un īsi jāpaskaidro arī šādi termini:

  1. akla ticība – piekrišana Baznīcas mācībām, kuras gan var būt svešas pašam indivīdam (“Es ticu tam, ko māca Baznīca”).
  2. Skaidra ticība ir piekrišana mācībām, kuras ir indivīdam labi pazīstamas.
  3. Attaisnojošā jeb pestījošā ticība ir personīga uzticēšanās žēlīgajai grēku piedošanai Kristus dēļ.
  4. Tiešā ticība ir ticība, kura satver Dieva žēlastību Kristū Jēzū. Attaisnojošā ticība allaž ir tiešā ticība.
  5. Reflektoriskā jeb diskursīvā ticība – ticība ar kuras palīdzību ticīgais uztver to, kam viņš tic. Zīdaiņiem un pieaugušajiem miega vai bezsamaņas stāvoklī piemīt tiešā ticība, taču viņiem nav reflektoriskās jeb diskursīvās ticības.
  6. Vispārējā ticība ir piekrišana visām Dieva vārdā atklātajām patiesībām.
  7. Īpašā ticība ir attaisnojošā ticība jeb uzticēšanās Evaņģēlija apsolījumiem attiecībā uz grēku piedošanu un grēku piedošanu, pateicoties Kristus vietnieciskajai gandarīšanai.
  8. Viltus, tukša jeb mirusi ticība tiek vienīgi dēvēta par ticību, jo tā nav nekas vairāk kā grēkā mītoša grēcinieka tukša plātīšanās un nepamatota paļaušanās uz Dieva žēlastību un žēlsirdību (Hollacs).
  9. Ticību mēdz dēvēt par vāju jeb nestabilu, tad, ja vai nu indivīds nav pietiekami iepazinis Kristu, vai nepietiekami uzticas Viņam.
  10. Ticība ir stipra, ja Kristus ir pietiekami iepazīts, vai ja indivīds Viņam pietiekami spēcīgi uzticas.
  11. Objektīvā ticība ir mācība, kurai tiek ticēts.
  12. Subjektīvā ticība ir tā, ar kuras palīdzību cilvēks tic.
  13. Vēsturiskā ticība ir vienīgi zināšanas par Kristu, taču ne personīga uzticēšanās Viņam.
  14. Vispārēja piekrišana – Evaņģēlija apsolījumu uzskatīšana par patiesiem.
  15. Īpašā piekrišana Evaņģēlija žēlīgo apsolījumu attiecināšana uz sevi.
  16. Pestījošā ticība allaž ir darbīga ticība, aktīva uzticēšanās Dieva žēlastībai.

Visi šie termini pauž patiesības, kuras būtu jāpatur prātā, runājot par pestījošo ticību. Taču ir jāatceras arī tas, ka ne visi šie termini ir allaž tikuši lietoti tieši šādā nozīmē, tādēļ dažādi dogmatiķi varētu tām sniegt nedaudz atšķirīgas definīcijas.

Tēmas: apsolītā želastība attaisnojošās ticības auglis Augsburgas ticības apliecības Apoloģija De Fide Salvifica Kristīgā dogmatika mācība par pestījošo ticību personīga uzticēšanās

Continue Reading

« “Mācītāji laji”
Dievišķās pestīšanas darbs ir iespējams ārpus Kristus »
                       

Ieskaties

Dieva vārda radošais spēks
Rakstu Burtiskā Nozīme - Lutera izpratnē [-03]
Kalāma arguments
Bērnu valstība

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits
    • e-ziņas

    Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits

  • Mācība par apgrēcināšanu Mācība par apgrēcināšanu
    • e-raksti

    Mācība par apgrēcināšanu

  • Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem
    • e-refleksijas

    Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem

  • Cīņa, kas norisinās mūsos pašos Cīņa, kas norisinās mūsos pašos
    • e-refleksijas

    Cīņa, kas norisinās mūsos pašos

  • Eņģeļu patvērums Eņģeļu patvērums
    • e-apceres

    Eņģeļu patvērums

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Par terminiem “īsta ticība” un “dzīva ticība”
  • Kādēļ pestījošā ticība taisno
  • Īstenie luterāņi ir Romas baznīcas nolādēti
  • Ticība un pārliecība par pestīšanu
  • Pestījošās ticības raksturs
  • Apliecini savu ticību, lai tu tiktu glābts
  • Ticība kā pasīvs akts jeb pasīvs instruments

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”
  • Janis Karklins: “Varbūt kāds aizdomāsies, bet te jau jāsaka par tiem maldinātājiem, kā spļauj tā ir..bet nu baznīca kalnā to tik kultivē…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

ZivVēderKancele
ZivVēderKancele

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025