Skip to content
28. marts, 2023
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

226. Ko nozīmē, ka Draudze ir vispārēja?

  • Sākums
  • Divas dažādas sistēmas
  • e-refleksijas

Divas dažādas sistēmas

Jozefs Imbergs
Noklausies šo e-publikāciju

Lielākā daļa šeit minēto problēmu izaugušas un nobriedušas, pateicoties straujajai tehnikas ieviešanai, kas notikusi daudzās valstīs. Sakarā ar kapitālismu, ko vairāk saprot kā privāto kapitālismu, ir izveidojušies vairāki filozofiski novirzieni. Privātā kapitālisma aizstāvji uzskata, ka cilvēki ir vairāk piemēroti rūpēm par naudu, kapitālu, ieguldījumiem, peļņu, utt. Lai gan viņi atzīst, ka peļņai ir nozīmīga loma viņu domāšanā, tomēr uzskata, ka daudzi indivīdi ar vienādām interesēm, apvienoti, piemēram, uzņēmumos un uzņēmumu asociācijās, var labi sastrādāties ar citu interešu ārstāvjiem un veicināt sabiedrības kopējo labumu. Lai gan daudzi fakti runā par labu šiem uzskatiem, daudz ir arī iebildumu. Ja visi cilvēki ir vairāk vai mazāk savtīgi un plāno strādāt sevis pašu peļņai un labumam, kā gan kopējais vai gala rezultāts varēs nest labumu daudziem? Nevar noliegt, ka šad un tad tā arī notiek, bet kur ir garantija, ka tā notiks vai jānotiek? Pateicoties naudai, kapitālam, peļņai utt., šajā sistēmā pastāv arī daudzi riski, no kuriem cieš atsevišķi cilvēki, sabiedrības grupas un bieži arī visa sabiedrība kopumā.

Divas dažādas sistēmas

Vēsturē varam atrast daudzus kapitālisma izraisītu ciešanu un galējas nabadzības piemērus. Bieži piemin darbaspēka – jauniešu un pat mazu bērnu – ekspluatāciju daudzās valstīs. Kā kaut ko tādu var pieļaut? Kāda vara, kāda sociālā sistēma pastāv šajās valstīs? Atbilde ir – sistēmas atšķiras, taču tām ir kaut kas kopīgs: nauda, kapitāls un peļņa.

Cita kapitālisma iezīme ir nevienam nevajadzīgu lietu ražošana lielos daudzumos. Daudzas no šīm precēm var būt bīstamas vai indīgas, taču pilnīgi noteikti to ir par daudz. Vai ir iespējams tās visas pārdot? Te rodas nepieciešamība izveidot to, ko kapitālismā sauc par “tirgu”. To dara ar plašām un dārgām reklāmas kampaņām. Reklāmas brošūru un skrejlapu straume birst kā koku lapas vētras laikā. Reklāmas izmaksas palielina attiecīgās preces cenu. Daudzi attīstīto valstu iedzīvotāji aktīvi iestājas pret šādu biznesu, piemēram, pievēršot sabiedrības uzmanību tam, cik daudz koksnes un papīra aiziet reklāmas materiālu izgatavošanai, bet tajā pašā laikā viņi gandrīz krīt izmisumā, iedomājoties, ka šīs neprātības varētu apsīkt. Viņiem liekas, ka tā ir cīņa starp punduriem un milžiem, t. i., vienkāršu pilsoņu un nodokļu maksātāju cīņa pret lielo ražošanas uzņēmumu īpašniekiem un akcionāriem.

Redzot tik daudz netaisnības, izšķērdības un neprātības, dabiska reakcija ir sākotnēji nemieri strādnieku un darbinieku vidū, pēc tam arī starp tiem, kuri saprot, ka daudz kas nogājis greizi. Tāda bija pirmo sociālistisko un komunistisko kustību izcelsme. Tas pats notika arī vēlāk daudzās citās valstīs, arī citu šķiru vidū, piemēram, starp lielajiem zemes īpašniekiem un nabagajiem bezzemniekiem – lauku saimniecību strādniekiem. Tādējādi parādījās gan strādnieku vadoņi, gan sociologi, kas mēģināja izstrādāt kapitālisma alternatīvu.

Šis filozofijas novirziens ir gandrīz tikpat vecs, cik kapitālisms. Vispārēji to var iedalīt divās izpausmēs – sociālismā un komunismā, lai gan nosaukumi dažādos laika posmos un dažādās valstīs var atšķirties. Pastāv arī jauktas šīs filozofijas izpausmes – ne īsti sociālisms, ne kapitālisms.

Tā kā nauda, kapitāls, procenti, peļņa un algas pastāv arī sociālismā un komunismā, tos var uzskatīt par kaut ko līdzīgu valsts kapitālismam. Komunistiskajās valstīs tas izpaužas izteiktāk, bet sociālisma valstis dod priekšroku “jauktajai ekonomikai”. Komunistiski noskaņotā sabiedrībā pati valsts ir visa īpašuma, kā arī visa kapitāla īpašniece. Jebkura privāta uzņēmējdarbība tiek principā uzskatīta par aizdomīgu, galējos komunisma paveidos tā pat ir aizliegta. Neviens nedrīkst pats gūt kādu labumu vai peļņu; viss jādara “darbaļaužu” vai “proletariāta” vārdā, kas šajā gadījumā nozīmē pašu valsti, vismaz teorētiski. Nekādas peļņas nedrīkst būt, jo “nevienam nav atļauts “sūkt citu asinis””.

Tas viss izklausās jauki, taču fakti liecina par pretējo. Darbaļaužu labklājība komunistiskajās valstīs bieži izceļas ar savu neesamību. Darba apstākļi bieži ir ārkārtīgi slikti, taču sūdzēties par tiem nav iespējams, jo jebkādi streiki ir noliegti. Paskaidrojums ietver sevī arī atbildi: “Streikiem nav iemeslu, jo sabiedrību pārvalda paši strādnieki.” Produkti bieži ir lēti, tāpēc fabrikas darbojas ar zaudējumiem, taču tas nav svarīgi, jo zaudējumus sedz valsts, un nauda šim mērķim tiek ņemta no tirdzniecības nodokļa, ar kuru apliek daudzas preces.

Cītīgam vērotājam labi redzams, ka šajā iekārtā ir daudzas jau pašā sākumā ielaistas, ar kapitālismu kopīgas kļūdas. Pirmkārt, nerēķināšanās ar cilvēkam piemītošo pagrimumu un izvirtību. Ja uzskata, ka cilvēki nespēj izveidot un vadīt privātuzņēmumus, kā tad viņi spēs to darīt lielākā mērogā, piemēram, ja viņiem uzticēs vadīt lielu uzņēmumu vai veselu rūpniecības nozari, kas pārzina visus attiecīgos uzņēmumus šajā komunistiskajā valstī? Nebūs līdzēts, ja rūpniecības vadītāji saņems pavēles “no augšas”, jo “augšas” tieši tādā pašā veidā ir ievēlējis kāds vai kādi pašā augšgalā. Te mēs redzam, kādā mērā “darbaļaudis paši visu pārvalda”. Turklāt, ja “demokrātiskās valsts” vadoņi varu ir ieguvuši puča ceļā vai, vērpjot intrigas pret iepriekšējiem vadoņiem, kur ir garantija, ka viņi darbosies tautas labā un interesēs? Gluži pretēji, daudzās valstīs ir pierādījies, ka vadoņi iznieko dabas resursus, saimnieko dzīvi vada nepareizi un tautai sagādā lielas ciešanas.

Kļūdaini mēģinājumi izvēlēties starp kapitālistisku un komunistisku iekārtu ir notikuši visā pasaulē. Daudzas kļūdas var noteikt pēc to sekām. Kapitālistiskajā iekārtā viena no galvenajām kļūdām ir uzskats par cilvēku kā iekšēji labu, jau no paša sākuma spējīgu strādāt un kalpot ar milzīgu atbildības sajūtu. Tomēr tā arī nav kārtīga paskaidrojuma, kā priekšā cilvēkiem jānes atbildība. Tāpēc daudzi liekas apmierināti, ja atbildība uzveļ kapitāla īpašniekiem vai akcionāriem. Cita neatņemama iekārtas kļūda ir uzskats, ka liels daudzums samērā savtīgu indivīdu, kopā likts, veidos labdabīgu, samērā nesavtīgu un augstsirdīgu kompāniju. Tādējādi viena no lielākajām kapitālisma problēmām ir tai raksturīgais materiālisms un arī peļņas kāre. Situācija komunistiskajā iekārtā nav ne par matu labāka, bet dažreiz pat sliktāka. Daudzās vietās domāja, ka nav īpaši jāuztraucas par to, vai cilvēks ir labs vai slikts, ja vien valstī nodibinās “proletariāta diktatūra”. Šī mācība daudzu valstu strādniekiem lika ticēt, ka viņi ir nākamie vadoņi, vai vismaz valstvīri. Viņi visi vīlās. Nevienu komunistisko valsti nekad nav pārvaldījis strādnieku kārtas pārstāvis. Kamēr viņi sagaidīja, ka tā tomēr būs, viņi nezināja, ka viņu supervadoņiem pie rokas ir kāds slepens ierocis: “Mēs nekavēsimies parādīt masām viņu vietu ar terora palīdzību.” Gandrīz simt gadu garumā šīs mācības un vara lika ciest desmitiem dažādu valstu tautu, kuras, klausoties dižos solījumus, apsolītā labuma vietā nesa smagu jūgu.

Tags: darbaļaužu labklājība Darbs un atalgojums kapitālisms komunists Kristīgā dzīve kristīgā ētika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata proletariāta diktatūra sociālisms

Continue Reading

« Lai es būtu brīvs citiem
Ziedojumi kā dievkalpošana »
                       

Ieskaties

Dieva vārda pārdomās dalies ar citiem
Par "mazo Luteru"
Dieva priekšā jābūt pilnīgi svētam un šķīstam
Kristietis atrodas nepārtrauktā cīņā ar veco cilvēku

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Jēzus pasludinājums par sevi Jēzus pasludinājums par sevi
    • e-refleksijas

    Jēzus pasludinājums par sevi

  • Vārda daba Vārda daba
    • e-apceres

    Vārda daba

  • Kristus ir lāsts! Kristus ir lāsts!
    • e-refleksijas

    Kristus ir lāsts!

  • Izšķiršana un izšķiršanās Izšķiršana un izšķiršanās
    • e-raksti

    Izšķiršana un izšķiršanās

  • Krāšņa mājvieta citā pasaulē Krāšņa mājvieta citā pasaulē
    • e-apceres

    Krāšņa mājvieta citā pasaulē

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Montī Paitona dalībnieks dibina baznīcu
  • Krīzes patiesais iemesls
  • Atgriešanās nekad nav vienreizīga lieta
  • Kas Svētajā Lūgšanā tiek saukts par “Dieva valstību”?
  • Morāle un ekonomika
  • Lūgšana “Mūsu Tēvs”: Lai nāk Tava valstība
  • 8.marts

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Jūs esat dzirdējuši, ka ir sacīts: tev būs savu tuvāku mīlēt un savu ienaidnieku ienīst. Bet Es jums saku: mīliet…”
  • Roberto: “Vai tiem, kas ļaunu saka labu esam un labu esam ļaunu, kas tumsību dara par gaismu un gaismu par tumsību,…”
  • Karels: “P.S. Nu jā, sava slinkuma, es biju domājis.”
  • Karels: “:D Hm, man personiski ir zināmi gadījumi, kad ļaudis aizgājuši bojā aiz savas pārcentības. Kad kāds būtu priekšlaicīgi nomiris dēļ…”
  • Jari23: “Nobeigums ir labākais”

RSS e – POLEMIKA

  • Dievs Svētī Latviju, Mūs Dārgo Tēviju ... kāpēc mums ir tāda himna?
  • Politiskās atšķirības. Vai to pamatā ir atšķirīga reliģiozitāte?
  • Teātris, dejas un citas izklaides ..

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • 2.Kor.4:10
    Mēs arvien Tā Kunga Jēzus miršanu visur līdz nesam savās miesās, lai arī Jēzus dzīvība mūsu miesās parādās.

ilustrētā baznīca

Krustfīlija
Krustfīlija

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Birkas

1. Mozus grāmatas skaidrojums animācijas filma ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Desmit Dieva baušļi Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēks grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticības realitāte Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2023


Posting....