Skip to content
12. augusts, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

154. Kādēļ mēs saucam Dieva pirmo personu par Tēvu?

  • Sākums
  • Atgriešanas līdzekļi
  • e-raksti

Atgriešanas līdzekļi

Dr. Dž. Teodors Millers
Noklausies šo e-publikāciju

Lai arī atgriešanas cēlonis ir vienīgi Dievs, Viņš tomēr neatgriež cilvēkus tiešā veidā, bet gan lieto šim nolūkam konkrētus, noteiktus līdzekļus. Šo patiesību aizstāv luteriskās ticības apliecības, oponējot visiem jūsmotāju novirzieniem (kalvinismam, anabaptismam utt.). Konkordijas formula paziņo:

Vēl vairāk, gan senatnes, gan mūsdienu jūsmotāji ir mācījuši, ka Dievs atgriež cilvēkus un ļauj viņiem iepazīt Kristu caur Svēto Garu, bez kādu radītu līdzekļu vai instrumentu palīdzības, tas ir, bez ārējas sludināšanas un Dieva vārda uzklausīšanas.

Atgriešanas līdzekļi

Ar šiem vārdiem Konkordijas formula atklāj arī pašus līdzekļus, ar kuru palīdzību Svētais Gars izraisa cilvēka sirdī atgriešanos jeb atdzimšanu, proti, “ārējo sludināšanu un Dieva vārda uzklausīšanu.” Kā jau mēs pieminējām iepriekš, atgriešanās patiesībā nozīmē vienīgi to, ka cilvēks, kurā bauslība izraisījusi grēku nožēlu, sāk ticēt Kristum, savai pestīšanai uzticoties Evaņģēlija dievišķajiem apsolījumiem. Tādēļ Evaņģēlijs ir šīs ticības objekts; taču vienalicīgi tas ir arī atgriešanas līdzeklis. To pašu līdzekli, ar kura starpniecību Dievs piedāvā cilvēkam Kristus nopelnus (dodošais jeb piedāvājošais Evaņģēlija spēks), Viņš izmanto arī tam, lai izraisītu ticību piedāvātajai žēlastībai (efektīgais jeb darbīgais Evaņģēlija spēks).

Šo patiesību skaidri māca Svētie Raksti, piem., Rom.10:17: “Tātad ticība nāk no sludināšanas;” Jēk.1:18: “No brīvas gribas Viņš mūs ir dzemdinājis ar patiesības vārdu;” 1.Tes.1:5: “Jo mūsu Evaņģēlija vēstījums neparādījās vienīgi vārdos, bet spēkā, Svētā Garā un stiprā pārliecībā;” 2.Tes.2:13-14: “Jo Dievs jūs no paša sākuma izraudzījis pestīšanai gara dzīves svētumā un patiesības ticībā, aicinādams jūs uz to ar mūsu sludināšanu;” 1.Tes.2:13: “Jūs, uzklausījuši mūsu sludinātos Dieva vārdus, tos esat uzņēmuši nevis kā cilvēku, bet kā Dieva vārdus, kas tie patiesībā ir; jo pats Dievs darbojas ar savu spēku jūsos, kas ticat.”

Šīs Rakstu vietas pierāda, ka Evaņģēlijs nav “nedzīvs burts,” bet gan dzīvs un spēka pilns liecinieks (Jņ.6:36), jo Svētais Gars allaž darbojas tajā, rakstot cilvēku sirdīs tā dievišķos apsolījumus (Gal.3:1-5; Rom.1:16; Jes.55:11).

Luters šajā sakarā raksta:

Turpretī Dieva vārdam ir spēks, ja to nopietni ņem vērā, klausās un liek lietā, un tas nekad nepaliek bez augļiem, bet vienmēr modina jaunu sapratni, prieku un svētbijību un šķīstas sirdis un domas, jo tas nav ne kūtrs, ne miris, bet gan darbīgs un dzīvs vārds.

Tādēļ Evaņģēlijs ir iedarbīgs līdzeklis, ar kura palīdzību Svētais Gars izraisa cilvēkā ticību jeb atgriešanos.

Tā kā Evaņģēlijs ir saistīts ar Kristību (Ap.d.2:38) un Svēto Vakarēdienu (Mt.26:26-28) tad arī sakramenti ir iedarbīgi līdzekļi, ar kuru palīdzību Svētais Gars vai nu izraisa ticību (Kristība: Tit.3:5), vai stiprina to (Svētais Vakarēdiens: 1.Kor.11:26), citiem vārdiem, ar kuru palīdzību Viņš vai nu atgriež grēciniekus (zīdaiņus), vai stiprina un uztur ticībā tos, kas ir jau atgriezti (pieaugušo Kristība; Svētais Vakarēdiens).

Evaņģēlijs ir tas līdzeklis, ar kura palīdzību Svētais Gars izraisa cilvēkā ticību jeb atgriešanos, savukārt bauslība tiek lietota, lai sagatavotu grēcinieku atgriešanai. Pestījošā ticība nekad nevar pastāvēt tādā cilvēkā, kurš nav iepriekš atzinis savu grēcīgumu un nolemtību (Ps.34:18; 51:17; Jes.66:2; Ap.d.2:37-41; 16:27-31).

Tādēļ patiesa atgriešanās sevī ietver gan grēku nožēlu (satriektība, sirdsapziņas pārmetumi), ko izraisa bauslība, gan ticību, kuru izraisa Evaņģēlijs. Tādēļ grēcinieku atgriešanai ir nepieciešams, lai pirms Evaņģēlija sludināšanas vai līdz ar to notiktu arī bauslības sludināšana (Rom.3:19-20). Citiem vārdiem, Evaņģēlija un bauslības sludināšanai ir allaž jāiet roku rokā, ievērojot gan pareizas to savstarpējās attiecības, gan to konkrētās funkcijas un mērķus (Lk.24:47).

Konkordijas formula saka:

Šīs divas mācības [bauslība un Evaņģēlijs] .. ir arvien rūpīgi jāmāca Dieva Baznīcā, [..] tomēr ir jāievēro atšķirības starp tām, kuras mēs pieminējām, lai bauslības un tās draudu sludināšana [..] liktu bailēs notrīcēt grēkā dzīvojošo cilvēku sirdīm, kuras atzītu un nožēlotu savu grēku; taču ne tā, lai viņi pilnīgi zaudētu dūšu un kristu izmisumā, bet lai [..] viņus no jauna stiprinātu un mierinātu svētā Evaņģēlija sludināšana, vēsts par Kristu, mūsu Kungu, proti, ka tiem, kas tic Evaņģēlijam, Dievs Kristū piedod visus grēkus, Viņa dēļ pieņem mūs kā savus bērnus un vienīgi no savas žēlastības, bez jebkādiem viņu pašu nopelniem, attaisno un pestī viņus.

Hollacs raksta tādā pašā garā:

Atgriešanās šaurākā nozīmē ir tas žēlastības akts, kura rezultātā Svētais Gars ar bauslības vārda starpniecību rosina grēciniekā patiesu grēku nožēlu un ar Evaņģēlija vārda starpniecību rada viņā patiesu ticību Kristum, ļaujot viņam gūt grēku piedošanu un mūžīgo pestīšanu.

Bauslības sludināšanu veicina un sekmē arī pārbaudījumi un ciešanas (Lk.15:14-18; Ap.d.16:26-30; Ps.119:71), kas piemeklē cilvēkus un arī daudzās šīs pasaules svētības, ar kuru palīdzību Dievs aicina cilvēkus uz atgriešanos (Rom.2:4). Šī iemesla dēļ šos konkrētos līdzekļus, ar kādiem Dievs uzrunā cilvēkus, mēdz dēvēt par bauslības sludināšanu darbībā. Tomēr nedz Dieva dusmu, nedz Viņa labuma izpausme nevar aizstāt Dieva vārda sludināšanu; jo vienīgi tas ir līdzeklis, ar kura starpniecību Svētais Gars darbojas cilvēkos, izraisot viņu atgriešanos (Mk.16:15-16).

Uz argumentu, ka, tā kā atgriešanos izraisa vienīgi dievišķais monergisms, tad ārējie līdzekļi nav nepieciešami (kalvinisms, jūsmotāji), mēs atbildam, ka dievišķais monergisms, bez šaubām, izslēdz pašu cilvēku līdzdalību, taču ne paša Dieva noteikto līdzekļu izmantošanu.

Konkordijas formula šajā sakarā raksta:

Šo mācību par mūsu dabiskās brīvās gribas nespēju un samaitātību, kā arī mūsu atgriešanos un atdzimšanu, proti, ka tas ir vienīgi Dieva darbs un nav mūsu pašu spēkos, nekristīgā veidā sagroza izkropļo jūsmotāji un epikūrieši; [..] jo viņi saka, ka, tā kā pēc savas dabas viņi nav spējīgi atgriezties pie Dieva, tad viņi allaž ar visu savu spēku pretosies Dievam vai arī gaidīs, līdz Viņš atgriež tos ar varu, pretēji viņu gribai; vai arī, tā kā garīgās lietās viņi neko nespēj, bet viss šeit notiekošais ir vērtējams vienīgi kā Dieva Svētā Gara darbība, tad viņi nedz ņems vērā, nedz uzklausīs, nedz lasīs ne Dieva vārdu, ne Sakramentu, bet gaidīs līdz Dievs bez jebkādu līdzekļu palīdzības sniegs viņiem no debesīm savas dāvanas, tā ka viņi patiešām sajutīs un atzīs to, ka Dievs ir viņus atgriezis.

Luters:

Dievs nedod iekšējās lietas savādāk, kā caur ārējām. Un Viņš nesūta Svēto Garu šķirti no vārda.

Tēmas: atgriešanās Atgriešanās jeb ticības balva Causae Instrumentalis Conversionis De Conversione Konkordijas formula Kristīgā dogmatika Lielais katehisms Lutera citāti ticības balva

Continue Reading

« Konfirmācijas vēsturisks apskats
Šķiet, ka baznīcas izaugsmes principi tomēr nedarbojas »
                       

Ieskaties

Ticība Dievam Pestītājam: Kas Viņš ir?
Velns visādos veidos mēģina sašūpot ticību
Luters par kristīgo vienotību
Baznīcas pazīmes un kristīgā atbildība [1.daļa]

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Tikai ticībā iegūstamā taisnība Tikai ticībā iegūstamā taisnība
    • e-apceres

    Tikai ticībā iegūstamā taisnība

  • Morālā atmiņa Morālā atmiņa
    • e-refleksijas

    Morālā atmiņa

  • Mūžīgie dārgumi Mūžīgie dārgumi
    • e-apceres

    Mūžīgie dārgumi

  • Baznīcai jābūt vienotai ticībā Baznīcai jābūt vienotai ticībā
    • e-apceres

    Baznīcai jābūt vienotai ticībā

  • Kristība kā pamatsakraments Kristība kā pamatsakraments
    • e-raksti

    Kristība kā pamatsakraments

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Par vārdu “atgriešanās”
  • Atgriešanās augļi
  • Tranzitīvā un intranzitīvā atgriešanās
  • Atgriezies!
  • Šaurais atgriešanās ceļš
  • Reliģiozie nenāk pie ticības
  • Pastāvīga atgriešanās

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Ziemassvētku lielā cīņa

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025