Skip to content
31. jūlijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

36. Kas ir melošana un krāpšana caur Dieva vārdu?

  • Sākums
  • Atdzimšanas kustības kopsakarības
  • e-raksti

Atdzimšanas kustības kopsakarības

Kurts E. Markvarts
Noklausies šo e-publikāciju

Lefferts A. Loičers pētījumā par tradicionālā kalvinisma galu Amerikas prezbiteriāņu baznīcā norāda: “Cilvēks nespēj mūžīgi svētdienās zemoties kā nožēlojams grēcinieks un sešas pārējās nedēļas dienas dižoties pašpārliecinātībā.”

Atdzimšanas kustības kopsakarības


Atdzimšanas kustība bija viena no tām, kas striktu kalvinismu palīdzēja aizstāt ar optimistisku sinergismu. Tajā tiek uzskatīs, ka Dievs gan sniedz patiesu pestīšanu Kristū, bet cilvēks to var pieņemt – un viņam tā arī ir jāpieņem – ar savu brīvo gribu.* “Pirmais no redzamākajiem mūsdienu atdzimšanas kustības pārstāvjiem” ir Čārlzs Finnejs, kura daudzo sekotāju un darba turpinātāju vidū ir arī Billijs Sandejs, Dvaits Mūdijs un Billijs Grēms. Pēc Finneja domām, “atgriešanās ir apzināta izvēle ļauties morālai Dieva vadībai, gribas akts, kas pilnībā ir grēcinieka dabiskajos spēkos”. Viņš uzskatīja, ka “žēlastība ir patiesības ienākšana grēcinieka prātā un sirdī, nevis pārdabiska cilvēciskās dabas pārveidošana” un ka “ticība ir labprātīga paklausība evaņģēliskajai patiesībai (un principā to iespējams saglabāt visas dzīves garumā, līdz tiek sasniegts pilnīgs svētums)”.

Finnejs pēc izglītības bija jurists, un, skaidrojot Bībeli, viņš izmantoja legālistisku pieeju, kas noveda pie tā, ka viņš noliedza Kristus vietniecisko grēku izpirkšanu. Hugo Grotija izpirkšanas “pār-valdīšanas teorijas” iespaidots, Finnejs Kristus nāvi uzskatīja par sava veida kosmiskās tiesiskās kārtības atjaunošanu, kas tādējādi ļauj Dievam izrādīt žēlastību, nepārkāpjot likumu. Izmantojot šo sistēmu, Finnejs varēja runāt par žēlastību, par to, ka pietiek tikai ar ticību, par Svētā Gara darbu, bet jaunā, pilnīgi sinergiskā izpratnē. Viņa galējos uzskatus daļēji varētu skaidrot kā reakciju uz izglītoto tradicionālā kalvinisma mācītāju neauglīgo intelektuālismu, no vienas puses, un neizglītoto atdzimšanas kustības sludinātāju klajo emocionālismu, no otras. Kā sludinātājs Finnejs savu juridisko izglītību ar labiem panākumiem izmantoja klausītāju pārliecināšanai. Viņš izsmalcināti apvienoja gudrību ar daiļrunību, itin kā uzstātos zvērināto tiesas priekšā.

Būdams nemierā ar vecajām metodēm un pārliecināts par to, ka, “ja baznīca apzinīgi pildītu savus pienākumus, tūkstošgadu miera valsts šajā zemē iestātos jau pēc trim gadiem”, Finnejs izstrādāja vairākas metodes, kas kļuva pazīstamas ar nosaukumu “jaunie mēri”. Pie tiem piederēja “emocionāls aicinājums uz tūlītēju izvēli; likt cilvēkam justies “kā uz adatām”, lai piedabū-tu viņu publiski apliecināt ticību; ilgstošas sapulces, lai veicinātu atdzimšanas ideju izplatību konkrētajā apgabalā; publiskas aizlūgšanas par grēciniekiem, saucot tos vārdā; visu jaunatgriezto, tai skaitā sieviešu, iesaistīšana atdzimšanas kustības darbā”. Viņš pastāvēja uz to, ka “baznīca nespēs saglabāt savas pozīcijas, nespēs piesaistīt sev sabiedrības uzmanību, ja tajā nebūs tiešām aizraujošas sludināšanas un pietiekami daudz jaunu paņēmienu, lai tā gūtu ievērību”. Vedls, būdams dedzīgs Finneja piekritējs, gluži pareizi secina:

Faktiski cilvēka attieksmi pret atdzimšanas kustības “jaunajiem paņēmieniem” nosaka tas, vai viņš vairāk uzsver cilvēka paša ticību – un tādējādi atbalsta tiešu vēršanos pie grēcinieka gribas – vai dievišķo žēlastību, kas liek gaidīt pestīšanas dāvanu, nemēģinot grēciniekus pārliecināt, ka viņi paši varētu radīt sevī ticību.

Makgavrans un Vāgners ir dedzīgi atdzimšanas kustības ideju turpinātāji. Makgavrana un Vina Ārna definīcija, ko nozīmē ticēt, krasi atšķiras no bibliskās izpratnes par pestījošo ticību kā par Dieva dāvātu paļāvību uz Viņa piedošanu. Ticības definīcija Baznīcas izaugsmes kustībā iekļaujas jau pazīstamajā “personīgās izvēles” shēmā, kuru pirmais aprakstīja Čārlzs Finnejs:

Ticēt Jēzus Kristus Vārdā nozīmē vismaz trīs lietas. Pirmkārt, tā ir pieņemšana ar prātu. Mēs atstājam neziņu un šaubas, un pieņemam patiesību, ka “Jēzus”, būdams varenais Vārds, ir vienīgais Vārds. Dievam ir labpaticis sevi atklāt caur Jēzu Kristu, caur savu Vārdu, kurš tapa miesa, caur Jēzu, kurš nes “visas lietas ar savu spēcīgo vārdu”.

Otrkārt, tā kā Jēzus ir Kungs un es to pieņemu ar prātu, es Viņam pakļauju visu savu dzīvi. Es klausu katrai pavēlei, ko Viņš man dod. Viņš ir mans Kungs. Visus savus darbus, domas, attieksmi un vērtējumu, laika un naudas izlietojumu es pakļauju Jēzum Kristum. Pret līdzcilvēkiem es izturos tā, kā man to liek Kristus. Savu ģimeni, draudzi, darbu un valsti es cenšos veidot tā, kā tas Viņam patiktu. Es pieņemu to, kas Bībelē tik skaidri ir pasacīts un tiek atkārtots atkal un atkal, – ka kristieša dzīve tiks pilnībā pārveidota. Viņš nu ir jauns radījums..

Trešā ticības nozīme ir tā, ka labā vēsts man jāsludina citiem.

Šīs definīcijas trūkums ir tas, ka tajā ne ar vārdu netiek pieminēta atšķirība starp nāvi nesošo Bauslību un dzīvu darošo Evaņģēliju; dabiskā cilvēka absolūtā nespēja sevi garīgi atdzīvināt (Jņ.3:3, 6; Ef.2:1, 3); pestījošā ticība, kas tiek saņemta kā ubaga dāvana, kas ir daudz dziļāk nekā apzināšanās ar prātu vai gribu; dievišķās žēlastības dāvana Kristū un nepieciešamība jauno ticības dzīvi uzturēt ar svētajiem žēlastības līdzekļiem.


* – Deviņpadsmitā gadsimta ortodoksā prezbiteriānisma aizstāvji tika dēvēti par veco skolu, kas norādīja uz atšķirību no jaunās skolas – Nataniēla V. Teilora, Laimana Bīčera un Finneja pārstāvētā kalvinisma. Šie vēlākā evaņģelikālisma pārstāvji bija cieši saistīti ar atdzimšanas kustību un uzsvēra cilvēka izvēles brīvību attiecībā uz atgriešanos.

Tēmas: ASV atdzimšanas kustība Baznīcas izaugsme Baznīcas izaugsmes kustība Čārlzs Finnejs Finneja citāti legālistiska pieeja optimistisks sinergisms par Svētā Gara darbu personīgā izvēle prezbiteriāņu baznīca Vedla citāti

Continue Reading

« Atgriešanās ir acumirklīga
Cilvēka Dēls »
                       

Ieskaties

Dziedinošais pretgrēka imūnserums
Dvēseles stāvoklis starp nāvi un augšāmcelšanos
Simbols
Atklāsmes grāmatas vīziju īss apskats

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Kad cilvēks pielūdz to, ko pats radījis Kad cilvēks pielūdz to, ko pats radījis
    • e-refleksijas

    Kad cilvēks pielūdz to, ko pats radījis

  • Arī svētie reizēm ir krituši grēkā Arī svētie reizēm ir krituši grēkā
    • e-apceres

    Arī svētie reizēm ir krituši grēkā

  • Senās un viduslaiku baznīcas vēsture latviski Senās un viduslaiku baznīcas vēsture latviski
    • e-ziņas

    Senās un viduslaiku baznīcas vēsture latviski

  • Debesu valstības līdzības Debesu valstības līdzības
    • e-raksti

    Debesu valstības līdzības

  • Kas esmu es? Kas esmu es?
    • e-poēzija

    Kas esmu es?

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Kristība kā atdzimšanas veids
  • Harizmātiskā kustība – termini
  • Vai tiešām kristība atdzemdina?
  • Glābšana
  • Mazgāšana atdzimšanai
  • Ticības nozīme
  • Kristīga sadraudzība vientuļajiem

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Maskētais priesteris

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025