Skip to content
26. jūlijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

132. Kas ir grēks?

  • Sākums
  • Ticības apliecības izpratne
  • e-raksti

Ticības apliecības izpratne

Hermanis Zasse
Noklausies šo e-publikāciju

Jaunās Derības reliģiskajā terminoloģijā vārdi ομολογείν un εξομολογείσθαι tiek lietoti trejādā noziīmē; kā grēksūdze, kā ticības apliecināšana un kā Dieva slavēšana. Šis trīs nozīmes ir ļoti cieši saistītas. Kopumā tās veido kristīgo ticības apliecības koncepciju tās visplašākajā un vispărinātākajā nozīme.

Ticības apliecības izpratne

To, cik cieši tās ir saistītas un cik lielā mērā tās ir atkarīgas viena no otras, pierāda ne tikai Jaunā Derība, bet ari klasiskās kristīgās liturģijas un lielie “ticības apliecinātāji”, tādi kā Augustīns* un Luters. Neviena no šīm ticības apliecības formām nevar eksistēt bez pārējām. Taču tās ir arī teoloģiski jānodala. To nodalīšana sākas jau Jaunajā Derībā un tālāk turpinās baznīcas vēstures gaitā.

No εξομολογείσθαι τα αμαρτια (izsūdzēt grēkus) attīstījās liturģiskā grēksūdze un sakramentālā ticības apliecība, grieķu baznīcas εξομολογησίς un latiņu baznīcas confessio (kā daļa no grēku nožēlas sakramenta). No vārda ομολογείν, ticības ομολογία Jaunajā Derībā, ir radušies termini confiteri, confessor, confessio. Tie ieguva ari pavisam konkrētu nozīmi – “martīra kaps”, “konfesionāls raksts” un mūsdienu valodās arī “konfesija”, kuru pārstāv kāda konkrēta ticības apliecība. Trešā nozīme – Dieva slavēšana – laika gaitā tika atmesta un saglabājās vienīgi liturģiskajā valodā.

Mēs šeit tuvāk neapskatīsim to, kāda loma kristietībā piemīt confessio koncepcijai šī vārda plašākajā nozīmē. Tomēr būtu jāpiezīmē, ka kristīgās confessio koncepcijas ietekme sniedzas ievērojami tālāk par reliģijas sfēru, atspoguļojoties visā Rietumu kultūrā.

No kristīgās confessio koncepcijas grēksūdzes nozīmē ir izaugusi Eiropas cilvēka spēja atbildēt pašam par sevi, atskaitīties citu priekšā un aprakstīt savas visapslēptākās jūtas. “Grēksūdzes” ir kļuvušas par literāru formu, sekularizēutu grēksūdzes paveidu. Salīdziniet, piemēram, Augustīna un Ruso “Grēksūdzes”. Pat dzeja ir tikusi izprasta kā grēksūdze, kad Gēte apraksta savu darbu kā daļu no lielas grēksūdzes. Un arī confessio ticības apliecības nozīmē turpina pastāvēt sekularizētā formā – filozofiskas sistēmas un pasaules uzskati nereti tiek dēvēto par “ticības apliecībām.” Kristīgās confessio koncepcijas spēks ir tik liels, ka Rietumu cilvēks joprojām ir un paliek tāds, kas apliecina savu ticību, pat ja viņš jau sen ir atsacījies no kristīgās ticības pasaules.

Ar daudz plašāku un vispārinātāku kristīgās confessio koncepciju mēs sastopamies tad, kad cilvēks runā dzīvā Dieva atklāsmes spēkā, šādā runā. apvienojot gan grēksūdzi, gan ticības apliecību, gan Dieva slavēšanu. No šīs plašākās definīcijas mēs nošķiram confessio šī vārda šaurākajā nozīmē – kā baznīcas ticības apliecību. Šī ticības apliecība nav konkrēta cilvēka izrunātais, bet gan tas, ko saka Kristus baznīca. Ja tā ir jāizsaka konkrētam cilvēkam, tad viņš to dara kā baznīcas loceklis vai baznīcas vārdā.

Attiecībā uz šīs ticības apliecības saturu ir būtiski atcerēties, ka tā ir vienīgi ticības apliecība, nekas vairāk. Tajā nav ietverta nedz grēksūdze, nedz Dieva slavēšana, jo šie confessio aspekti izpaužas citās formās. Atšķirībā no grēksūdzes un no Dieva slavēšanas, kas tiek vērsta uz Dievu, baznīcas ticības apliecība ir vērsta arī uz cilvēku. Tieši šajā nozīmē vecākos Jaunās Derības formulējumus varētu saukt par ticības apliecībām. Senbaznīca apliecināja savu ticību Dieva un pasaules priekšā. Šāda ticības apliecināšana ir raksturīga tā dēvētajām ekumeniskajām ticības apliecībām un vēlāk arī reformācijas baznīcu konfesionālajiem rakstiem, kā arī atsevišķiem citiem dokumentiem, kuros baznīca ir centusies atspoguļot savu ticību kā pareizu kristīgu ticību. Lai cik lielas arī nebūtu formālās atšķirības starp šiem dokumentiem, tie pamatā tomēr ir vienoti. Būdamas baznīcas ticības apliecības, tās atšķiras no atsevišķu kristiešu personīgajām ticības apliecībām.**


* – Šo triju confessio savstarpējā saistība ir skaidri saskatāma Augustīna “Grēksūdze”.

** – Kad Eriks Petersons savā darbā Heis Theos noliedz to, ka agrīnās kristietības formulai Kyrios Jesus piemīt ticības apliecības raksturs, jo tā ir sarakstīta izsauksmes formā, viņš ignorē to, ka, saskaņā ar Rom.10:9, šī formula tika lietota – acīmredzot, Kristības gadījumos – kā ticības apliecība. “Ticības apliecībai” nepastāv nekādi formāli kritēriji, jautājums ir vienīgi par tās saturu. Formālā ziņā arī Augsburgas ticības apliecība ir kaut kas pilnīgi citāds nekā Apostalicum.

Tēmas: Augsburgas ticības apliecība Augustīns Dieva slavēšana grēksūdze kristīgā liturģija Mārtiņš Luters reliģiskā terminoloģija ticības apliecība ticības apliecinātāji

Continue Reading

« Šķiet, ka baznīcas izaugsmes principi tomēr nedarbojas
Luteriskā izpratne par labajiem darbiem kā laicīgiem darbiem »
                       

Ieskaties

Lūgšanai dotie Dieva apsolījumi
Dvēseles stāvoklis starp nāvi un augšāmcelšanos
Par Mārtiņa Lutera psalmu skaidrojumu
Kurš var saukties par luterāni?

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Debesu valstības līdzības Debesu valstības līdzības
    • e-raksti

    Debesu valstības līdzības

  • Kas esmu es? Kas esmu es?
    • e-poēzija

    Kas esmu es?

  • Būt nolaidīgam Būt nolaidīgam
    • e-apceres

    Būt nolaidīgam

  • Dzimuši no Dieva Dzimuši no Dieva
    • e-refleksijas

    Dzimuši no Dieva

  • Kas nepieciešams kristīgai sadraudzībai Kas nepieciešams kristīgai sadraudzībai
    • e-apceres

    Kas nepieciešams kristīgai sadraudzībai

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Ticības apliecība
  • Bībele un Baznīcas apliecības raksti
  • Apustuļu ticības apliecība
  • Kādu ticības apliecību satur Mazais Katehisms?
  • Augsburgas Ticības apliecības draudžu mācītāju sprediķu krājums
  • Ticības apliecība un atklāsme
  • Digitālā Vienprātības grāmata tiešsaistē

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Ekoloģiskais pāvesta spēkrats

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025