Skip to content
31. jūlijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

97. Kas mums palīdz dzīvot šķīsti un arī citādi pareizi?

  • Sākums
  • Kristības pārvaldītāji
  • e-raksti

Kristības pārvaldītāji

Deivids Skērs
Noklausies šo e-publikāciju

Parasti Kristību sniedz ordinēti baznīcas mācītāji, jo viņi ir Kristus pārstāvji draudzēs. Mēs neuzstājam uz to tikai kā uz labas kārtības jautājumu, jo citādi mēs diez vai atšķirtos no Kalvina.

Kristības pārvaldītāji

Ceturtais evaņģēlijs norāda uz Jēzus saistību ar kristīšanu (Jņ.3:22), bet tūlīt pievieno, ka “Jēzus pats nekristīja, bet Viņa mācekļi” (Jņ.4:2). C. H. Dods un Raimonds Brauns apgalvo, ka šī neatbilstība norāda uz dažādiem evaņģēlija autoriem. Daudz ticamāku risinājumu ir piedāvājis Džons A. T. Robinsons, kas uzskata, ka Jānis pats sevi pārlabo: Jēzus mācekļi veica Kristību Viņa vietā, un Viņš pats patiesībā to nedarīja.* Jēzus ir devis Saviem mācekļiem pavēli kristīt jau pirms pavēles, kas atrodama Mt.28:19. Tāpat, pabarojot piecus tūkstošus, mācekļi un nevis Jēzus bija tie, kas izdalīja brīnumainā kārtā pavairoto maizi (Jņ.6:11–13).

Jāņa piezīmei, ka Jēzus pats nevienu nekristīja, ir teoloģiska nozīme: Kristības iedarbība nav atkarīga no tā, vai Jēzus pats to veic. Patiesībā Viņš to arī nedarīja! Kad tika dibināta baznīca, apustuļi neuzskatīja sevi tikai par Dieva vārda kalpiem (Lk.1:2), bet arī par sakramentu pārvaldītājiem.** Tie, kas ir kristīti pēc Jēzus uzņemšanas debesīs, nav zaudējuši neko no Viņa pestīšanas dāvanām un apsolījumiem, kuri ir doti baznīcai Kristībā. Kristī joprojām tie, kas atrodas Jēzus vietā. Jēzus vēsturiskā klātbūtne neko negarantē. Kristus klātbūtne Kristībā garantē visu. Luteram tā pilnā mērā sniedz Kristu un Svēto Garu.

Luterāņu izpratni par Kristību, kura ir saistīta ar baznīcu, nedrīkst sajaukt ar Kalvina uzskatu, ka derīga ir tikai tāda Kristība, ko veic baznīcas iecelti mācītāji dievkalpojumā. Luterāņu izpratnē draudze dievkalpojumā manifestē vienu svētu baznīcu, ko ir atpircis Kristus. Draudze kā iesaistīta kopiena Kristībai neko nepievieno. Kristība pieder baznīcai kā Kristus miesai un nevis kā ticīgo apvienībai.***

Kalvina norādījums, ka tikai mācītāji var kristīt, un viņa ārkārtas Kristības aizliegums ir viņa teoloģijas izpratnes atslēga. Kristība tikai apstiprina ticīgo bērniem viņu kā derības dalībnieku iepriekšējo stāvokli. Tādējādi tā nav nepieciešama. Visbeidzot, sakramenti nav saistīti ar žēlastības saņemšanu. Pīpers atzīmē, ka kalvinistu izpratnē Kristība nespēj sniegt žēlastību. Viņiem laju veikta Kristība ir dievišķās pavēles apvainojums. Pārkāpjot apgraizīšanas vai Kristības noteikumus,

Dieva derībai ir nodarīts liels kaitējums.****

Kalvinam ir būtiski, lai Dieva pavēles tiktu turētas. Viņš visbriesmīgākajiem vārdiem izsakās par Ciporu kā par Bauslības pārkāpēju, jo viņa apgraizīja savu dēlu, kad viņas vīrs Mozus atteicās to darīt. Pēc mūsu domām, viņa rīkojās slavējami. Luters apgraizīšanu, tāpat kā Kristību, uzskatīja par Dieva žēlastības darbu bērniem, nevis par Bauslības izpausmi. Tam, kurš veica šos rituālus, bija otršķirīga nozīme. Ja nav iespējams atrast mācītāju, kas kristītu zīdaiņus, tad vecākiem nav citas izejas kā darīt to pašiem. Kalvins aplūko apgraizīšanu un Kristību vienādā gaismā, bet viņam abi šie rituāli ir likumi – nevis pavēles ar apsolījumiem, bet likumi, kam ir jāpaklausa. Ieklausieties Kalvinā:

Cipora vismazāk gribēja pakalpot Dievam.

Saskaņā ar Kalvinu vēl lielāks nekā Ciporas grēks būtu tad, ja sieviete kristītu! Mēs šeit gribam uzsvērt, ka sievietes, kas kristī zīdaiņus šādos apstākļos, kalpo Dievam, bērniem un baznīcai – un lielais grēcinieks ir Kalvins!


* – Vēl vienu sevis pārlabošanas piemēru redzam pie Pāvila, kurš atceras tos, ko viņš ir kristījis. Pāvils, kas sacīja, ka viņš nav sūtīts kristīt, ir kristījis diezgan daudzus (1.Kor.1:14–17) un devis baznīcai visattīstītāko Kristības teoloģiju.

** – Jāatzīmē, ka, paēdinot piecus tūkstošus, mācekļi un nevis Jēzus izdalīja brīnumaini pavairoto maizi ļaudīm (Mt.14:19, arī Jņ.6:12). Tā mācekļi sagatavojās sakramentu pārvaldīšanai, kas viņiem būs jāveic pēc Jēzus augšāmcelšanās.

*** – Kristīšanas tiesības nepieder tikai vienam cilvēkam. Šajā ziņā laju veiktu ārkārtas Kristību atzīst un apstiprina mācītājs, kura vietā darbojies lajs. To nevar apstiprināt jebkurš garīdznieks, bet tikai pastāvīgais tās draudzes mācītājs, par kuras locekli tiek uzņemts kristītais. Romas katoļu baznīcā īpaši nozīmēti laji var veikt Kristību. Iestiprināšanas rituālu, kas arī tiek uzskatīts par iniciācijas sakramentu, var veikt tikai bīskaps.

**** – Tāda pati attieksme Kalvinam ir attiecībā uz Svētā Vakarēdiena svinēšanu. Luterāņi varētu viņam piekrist attiecībā uz to, kas drīkst pasniegt Svēto Vakarēdienu, bet ne tādu iemeslu dēļ, kādus min Kalvins.

Tēmas: Dieva pavēles Dieva žēlastības darbs dievišķās pavēles apvainojums Kalvina citati Kristība luterāņu izpratne par Kristību Par Kristību

Continue Reading

« Mācība par Kristus amatu
Kristība un Svētais Vakarēdiens nav viens un tas pats »
                       

Ieskaties

Georga Manceļa sprediķa grāmata
Jautājumi un atbildes par Svēto Garu
Jaunās Derības uzticamība
Pareizā rīcība

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Kad cilvēks pielūdz to, ko pats radījis Kad cilvēks pielūdz to, ko pats radījis
    • e-refleksijas

    Kad cilvēks pielūdz to, ko pats radījis

  • Arī svētie reizēm ir krituši grēkā Arī svētie reizēm ir krituši grēkā
    • e-apceres

    Arī svētie reizēm ir krituši grēkā

  • Senās un viduslaiku baznīcas vēsture latviski Senās un viduslaiku baznīcas vēsture latviski
    • e-ziņas

    Senās un viduslaiku baznīcas vēsture latviski

  • Debesu valstības līdzības Debesu valstības līdzības
    • e-raksti

    Debesu valstības līdzības

  • Kas esmu es? Kas esmu es?
    • e-poēzija

    Kas esmu es?

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Patiesā kristiešu Kristība
  • Kristīgā sadraudzībā ar brāļiem un māsām
  • Katra žēlastības līdzekļa pilnīgā unikalitāte
  • Draudzes sapulcēšana un sūtība
  • No kurienes nāk svētās Kristības spēks?
  • Baznīcas raksturīgās iezīmes jeb kur ir baznīca?
  • Baznīca pasaulē

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Maskētais priesteris

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025