Skip to content
26. jūlijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

233. Kā kristietim jāizturas pret pareizās mācības Baznīcām?

  • Sākums
  • Viņš ir augšāmcēlies, un Viņš ir šeit!
  • e-raksti

Viņš ir augšāmcēlies, un Viņš ir šeit!

Kurts E. Markvarts
Noklausies šo e-publikāciju

Četru darbību shēmā Sakraments tiek izprasts kā kaut kas, ko mēs piedāvājam Dievam. Bez šaubām nav nepareizi, ja mēs sniedzam Dievam savu pateicību un slavēšanu kā atbildi uz Dieva dāvanām.

Viņš ir augšāmcēlies, un Viņš ir šeit!

Tomēr Sakramenta būtība ir tas, ko Dievs dara un sniedz mums, un tas ir galvenais. Mūsu atbildes reakcija nav Sakraments, un tā ir otršķirīga. Četru darbību shēma neņem vērā šo atšķirību un Dieva sevis sniegšanu draudzei pārvērš par baznīcas upurēšanos Dievam, tā Sakramantu atkal padarot par upuri. Šādi spriedelējot otrā plānā tiek atbīdīta Kunga miesas un asiņu patiesā klātbūtne Sakramentā, un līdz ar to arī Sakramenta iestādīšanas vārdu spēks, ar kuriem taču Kungs ir “saistījis savu pavēli un darbību”.*

Visbeidzot, nevajadzētu pārāk zemu novērtēt Jēra Kāzu mielastu, kas ir tik pievilcīgs misijas darbā. Pastāv ieskats, ka regulāra Svētā Vakarēdiena svinēšana ir šķērslis „izaugsmei”, tāpēc to varbūt vajadzētu noturēt kaut kur slepenībā, citā vietā un laikā, nevis galvenajā svētdienas dievkalpojumā, lai nemulsinātu jaunpienācējus! Vai nav zīmīgi, ka tāds, kurš sevi dēvē par „gnostiķi jūdaistu” spiests izteikt nožēlu par to, ka kristieši ir pazaudējuši Sakramentu? –

Bez reālas Kristus miesas klātbūtnes draudzes dievkalpojumā, baptists paliek viens ar savu Bībeli.

Vēl zīmīgāka ir kāda New York Times reliģisko lietu korespondenta, ortodoksa jūdaista Ari Goldmena reakcija. Viņa grāmata “Meklējot Dievu Harvardā” ir kā labvēlīgi noskaņota žurnālista bezrūpīga pastaiga pa reliģiskā „plurālisma” zvērudārzu, proti, Harvardas Teoloģijas fakultāti. Tomēr grāmata sniedz vairāk. Tā ir arī dedzīgs un vaļsirdīgs vēstījums par cilvēka meklējumiem pēc patiesības. Atsaucot atmiņā aizlūguma misi par mirušajiem, ar kuru sākās viņa piedzīvojumi Harvardā, Goldmans atzīstas:

Neraugoties uz visu manu jūdaisko audzināšanu un tūkstošiem noskaitīto be racha**, mani kaut kas neatturami vilka pie Vakarēdiena, kas ir katoļu mises kulminācija.

Viņš pat iedomājas sevi citu komunikantu pulkā nākam pie priestera:

Es izdzirdu viņu nočukstam – Kristus miesa – sniedzot oblāti pie manām lūpām. Es noskaitu savu be racha, pateicoties Visvarenajam par zemes maizi. Es atveru muti un ēdu Viņa miesu.

Uzlabodams katoļu oficiālo teoloģiju par misi, Goldmans pretnostata pasīvo Sakramenta saņemšanu un enerģisko sniegšanos pēc biskvītiem un vīna ebreju kiduša*** mielastā:

Atver muti un tev pie lūpām tiek pielikts kauss „uz grēku piedošanu”. Netiek prasīti nekādi pūliņi. Tikai nodod sevi Jēzus ziņā un būsi glābts. Cik ļoti tas atšķiras no jūdu pieejas šai lietai – jūdam ir nemitīgi jāpelna sava izpirkšana, lai kur tas nebūtu – vai pie kiduša galda, auditorijā vai tirgū.

Mēs kaunamies liturģijas? Kaunamies Sakramenta? Kaunamies Jēzus? Nē, labs misijas darbs nav iespējams, izejot uz dažādiem kompromisiem un tajā pašā laikā savus vissvētākos dārgumus slēpjot zem pūra. Šos Evaņģēlija dārgumus – Garu, ūdeni un asinis nedrīkst slēpt, tiem jābūt brīvi pieejamiem, tie jāsludina un jāsniedz par prieku un pamācību Kristus svētajai tautai! Vecās Derības nosacījumu „ēnā” (Kol.2:17) upuris tika sadalīts trīs daļās – Dievam, priesteriem un ģimenes upura maltītei.

Turpretī Jaunās Derības realitāte – „miesa” – ir kaut kas daudz labāks. Dievs saņem pilnīgu upuri pie krusta; Sakramentā Viņš to sniedz mums visā pilnībā – paša Kunga miesu un asinis līdz ar visu, ko tās izcīnījušas mums un mūsu pestīšanai; un kā pateicību Viņš prasa mūs pašus visā pilnībā, mūsu miesu par dzīvu upuri (Rom.12:1) „liturģijā pēc liturģijas”, tas ir, mūsu ikdienas dzīvē. Viņš – augšāmceltais Kungs – kā uzvarētājs atgriežas no krusta un kapa, atdāvājot ieguvumu savai dārgajai līgavai baznīcai. Ikviena Tā Kunga diena ir Lieldienas, ticībai būtiska notikuma svētki (1.Kor.15). (Krievu valodā svētdienu pat sauc par voskreseņje – augšāmcelšanās!) Apustuliskā baznīca apzinājās dziļo saistību starp Sakramentu un augšāmcelšanos, un Kunga miesas un asiņu mielastā saskatīja Augšāmceltā nemitīgu atgriešanos pie savējiem, bet nu jau neredzamā veidā. „Svētīgi tie, kas neredz un tomēr tic” (Jņ.20:29)!


* – Pfateičers un Meserlijs un Pfateičers, cenšoties izsekot Luterāņu Dievkalpojumu grāmatas teoloģiskajiem aizsākumiem, atkāpjas no Lutera un Konkordijas formulas izpratnes par konsekrāciju un uzsver “baznīcas upurēšanos Dievam”. Viņi ar nožēlu izsakās par “maldinošo tradicionālo terminoloģiju”, kurā tiek runāts “par Svēto Vakarēdienu kā par lietām – maizi un vīnu, miesu un asinīm, nevis kā par personīgo sastapšanos ar augšāmcelto Kristu”. Gana dīvaina ir atsaukšanās uz dabisko reliģiozitāti:

Iestādīšanas vārdu izrunāšana nav nedz kāda noteikta fragmenta lasījums no Bībeles, nedz arī kompilācija no atsevišķām Rakstu vietām. Mēs atstāstām notikumu. Ikvienā reliģijā rituāls ir tilts pār laiku un telpu, kas tālus un pagājušus notikumus ļauj mums piedzīvot šeit un tagad!

** – “Esi svētīts” – tradicionāla ebreju lūgšana pirms maltītes.

*** – Svētības lūgšana pār (vīna) kausu pirms ģimenes kopīgās maltītes brīvdienās un sabatā, pēc kuras tiek sniegtas apkārt maizes. Tikai pēc šīs ceremonijas mielasts var sākties.

Tēmas: Augsburgas ticības apliecības Apoloģija Baznīcas izaugsmes kustība Evaņģēlija dārgumi Jēra kāzu mielasts Konkordijas formula Sakraments upuris pie krusta

Continue Reading

« Par ticību uz miesas augšāmcelšanos un mūžīgo dzīvošanu
Pastarā tiesa pār dzīvajiem un mirušajiem saskaņā ar viņu darbiem »
                       

Ieskaties

Līdzības praksē: līdzība par svētku mielastu
Zīme, ka Dieva dusmas ir pārgājušas
Kas mums jādara?
Lūgšana un slavēšana, ieraugot Dieva radīto

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Debesu valstības līdzības Debesu valstības līdzības
    • e-raksti

    Debesu valstības līdzības

  • Kas esmu es? Kas esmu es?
    • e-poēzija

    Kas esmu es?

  • Būt nolaidīgam Būt nolaidīgam
    • e-apceres

    Būt nolaidīgam

  • Dzimuši no Dieva Dzimuši no Dieva
    • e-refleksijas

    Dzimuši no Dieva

  • Kas nepieciešams kristīgai sadraudzībai Kas nepieciešams kristīgai sadraudzībai
    • e-apceres

    Kas nepieciešams kristīgai sadraudzībai

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Runa nav par reliģiju
  • Baznīcas rūpes
  • Nepareizā ticība
  • Miesa un Baznīca
  • Reliģija interesē medijus
  • Dieva baznīca pasaulē
  • Pārtrauks ordinēt bīskapus

Pēdējie komentāri

  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Avis guļ dievnams brūk

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025