Skip to content
26. augusts, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

158. Kādi ir labie eņģeļi?

  • Sākums
  • Par ticību Dievam Tēvam
  • e-raksti

Par ticību Dievam Tēvam

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

Es ticu uz Dievu Tēvu, Visuvaldītāju, debess un zemes Radītāju.

Par ticību Dievam Tēvam

Es ticu Dievam, – šie vārdi modernajam cilvēkam var likties dīvaini. Viņš grib Dievu redzēt, konstatēt tā esamību zinātniski, eksperimenta ceļā, un tad viņš saka, – es arī ticēšu. Bet mēs taču nesakām, ka mēs Dievu esam redzējuši, un tieši tāpēc, ka neesam redzējuši, mēs ticam. Tam, ko var redzēt, vairs nav jātic. Un tā mēs kopā ar visu kristīgo pasauli apliecinām ticību Dievam, kuru neesam redzējuši, kurš ir mūžīgs gars.

Pati ticība, tāpat kā ticības apliecība, nav cilvēka intelekta sasniegums, bet tā ir Dieva dota spēja paļauties uz neredzamām lietām. Taču tā nav akla paļāvība, – tā pamatojas Dieva apsolījumos. Varētu teikt, ka tā ir paļāvība, ka Dievs piepildīs to, ko viņš ir teicis. Ticība tātad pamatojas Dieva atklāsmē.

Ir vairāki veidi, kā mēs varam kaut ko zināt, uzzināt. Mācību par to, kā cilvēks iegūst zināšanas, sauc par gnozeoloģiju. Jautājumā par zināšanu dabu un avotu noteicošā ir bijusi diskusija starp racionālistiem un empiristiem.

Racionālisti (piemēram, Platons un Dekarts) uzskatija ka idejas, kas rodas cilvēka prātā, ir vienīgais zināšanu avots. Racionālisti uzskatīja, ka pieredze var sniegt labākajā gadījumā viedokli, bet nekad patiesas zināšanas. Empiristi (Loks, Hjums) savukārt uzskatīja, ka pieredze ir galvenais cilvēka zināšanu avots. Cilvēka prāts pēc viņu domām ir kā tukša lapa, kura caur cilvēka sajūtām tiek aprakstīta. Racionālisma kritika ir bijusi tāda, ka šīs zināšanas attiecas tikai uz matemātikas un loģikas likumiem. Šādas zināšanas paliek tikai simbolu un konceptu, tas ir, jēdzienu sfērā, nedodot reālās pasaules priekšstatu.

Empirisms, lai gan balstās pieredzē, tomēr ir spiests, aprakstot materiālos objektus, nepastarpināto pieredzi izteikt ar dažādu konceptu, ideju, formulu (piemēram, cēloņu un seku) palīdzību. Tādējādi tiek zaudēta nepastarpinātās pieredzes uztvere. Vēlāk vācu filozofs Kants mēģināja šos abus viedokļus apvienot. Tomēr viņš piekrita empiristiem, ka zināšanas iegūstamas tikai pieredzes pasaulē. Es šeit nevēlos vairāk iedziļināties filozofiskās atziņas teorijas problemātikā. Iepriekš teiktais tikai norāda uz faktu, ka nepastāv vienprātība mācībā par atziņu. Mūsu, kristiešu, zināšanas par Dievu balstās Viņa pašatklāsmē, kas atrodama Svētajos Rakstos.

Mūžīgā, garīgā būtība ir atklājusies kā ticīgo Tēvs. Tāpēc mēs apliecinām savu ticību Dievam Tēvam. Dievs, protams, ir radījis visus cilvēkus, ari neticīgos, bet Viņš nav viņu tēvs, jo viņi ir aizbēguši no mājām un nepazīst Dievu kā savu tēvu un sevi kā Viņa bērnus. Tāpēc arī viņi vairs nedzird un nesaprot Tēva balsi.

Cilvēki arī bieži domā, ka pasaulē valda divi savstarpēji naidīgi spēki, kas cīnās viens ar otru – labais un ļaunais. Apustuļu Ticības apliecība to noliedz. Dievs ir visvarens. Vienīgi Viņš ir Dievs un Viņam nav līdzīgu. Tas, protams, attiecas uz visām trim Dievišķajām personām – Tēvu, Dēlu un Svēto Garu.

Dievs Tēvs kopā ar Dēlu un Svēto Garu ir arī radījuši visu, kas pastāv. Senajai baznīcai nācās sadurties ar neskaitāmām ķecerībām. Viena no tām ir gnosticisms, kas noliedz, ka Dievs Tēvs ir radījis pasauli. Viņi uzskatīja, ka matērija ir ļauna pati par sevi un tā nevar būt bijusi nekādā saskarē ar Dievu. Apustuļu Ticības apliecība ap galvo pretējo – Dievs ir pasaules radītājs. Mārtiņš Luters Mazajā Katehismā to apraksta brīnišķīgā veidā:

Es ticu, ka Dievs mani radījis ar visām radītām lietām, man devis miesu un dvēseli, acis, ausis un visus locekļus, saprašanu un visus prātus, un vēl uztur, turklāt – drēbes un kurpes, ēdienu un dzērienu, sētu un māju, sievu un bērnus, laukus un lopus un visādu mantu ar visu, kas šai miesai un dzīvībai vajadzīgs, bagātīgi un ikdienas mani apgādā, no visām briesmām pasargā un no visa ļauna glābj un glabā; un visu to Viņš dara aiz tīras tēvišķas, dievišķas laipnības un žēlastības, lai gan neesmu to pelnījis un neesmu tā cienīgs. Par visu to man būs Viņam pateikties, Viņu slavēt, Viņam kalpot un paklausīgam būt. Tā ir tiešām tiesa.

Jāpiebilst, ka, apliecinot Apustuļu Ticības apliecības 1. artikulu par Dievu kā debess un zemes, un visa, kas uz tās, radītāju, vienlaikus tiek noliegta evolūcijas teorija, kas apgalvo, ka zeme cēlusies matērijas evolūcijas veidā, miljoniem gadu laikā, tai attīstoties no vienkāršākām uz sarežģītākām formām. Tā nav zinātniska atziņa, bet filozofiska dogma. Evolūcijas teorija ir balstīta kļūdainos pieņēmumos, kas radušies Hēgela filozofijas ietekmē.

Nepareizs arī būtu viedoklis, ka Dievs ir radījis ļaunumu. Ļaunuma izcelšanās ir mistērija, kura mums nav pilnībā atklāta un nav arī ar prātu saprotama. Ļaunuma avots ir velns jeb sātans, kas nozīmē pretinieks. Par tādu kļuva viens no Dieva varenākajiem eņģeļiem Lucifers, kas sadumpojās pret Dievu, pieprasīdams sev Viņa godu. Velna vara ir ierobežota. Viņš neko nespēj arī radīt, bet tikai izkropļot. Pēc Kristus uzvaras pie Golgātas krusta, velna vara pār cilvēkiem ir salauzta, un tuvojas tā diena, kad Dievs viņu iemetis elle, kur tam būs jācieš mūžīgs sods.

Tēmas: empirisms evolūcijas teorija filozofiska dogma gnozeoloģija Hēgela filozofija kristīgā mācība Lutera citāti mūžīgs gars Pirmais ticības loceklis racionālisti ticība Dievam

Continue Reading

« Kristība trīsvienīgā Dieva vārdā
Dieva tiesa pastarā dienā »
                       

Ieskaties

Ieskats maldu mācībās
Par Svēta Vakarēdiena upuri
Vai no draudzes izslēgts loceklis var tikt uzņemts atpakaļ draudzē?
Vispārējā baznīca

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Dieva eņģeļi Dieva eņģeļi
    • e-apceres

    Dieva eņģeļi

  • Vai ir muļķīgi cīnīties ar grēku? Vai ir muļķīgi cīnīties ar grēku?
    • e-apceres

    Vai ir muļķīgi cīnīties ar grēku?

  • Dieva valstību redzēs tikai no jauna piedzimušie Dieva valstību redzēs tikai no jauna piedzimušie
    • e-refleksijas

    Dieva valstību redzēs tikai no jauna piedzimušie

  • Pašreizējais laikmets Pašreizējais laikmets
    • e-refleksijas

    Pašreizējais laikmets

  • Daniēla grāmata var būt senāka nekā uzskatīts Daniēla grāmata var būt senāka nekā uzskatīts
    • e-ziņas

    Daniēla grāmata var būt senāka nekā uzskatīts

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Šaubas par Dieva būtību
  • Bīties un godāt
  • Ticības skaidrība
  • Ciešanas un ticība
  • Pasaules radīšana
  • Jautājums par patiesību
  • Apslēptā Dieva gudrība

Pēdējie komentāri

  • Janis Karklins: “grēcinieki..Labi, ja to saprotam”
  • gviclo: “Šīs pārdomas liek apdomāt to šauro un neredzamo robežu starp cilvēcīgo naidu un ambīcijām un starp dievišķo pavēli šķīsti sludināt.…”
  • e-firziķis: “Dzirdēju televīzijā dižputna Vanaga olas jaunizperētā arhivanckara čiepstēšanu, kas atgādināja repera Armanda parodēto gaišo misionāru draudzes garīgo skolotāju, kas pamatīgi…”
  • Janis Karklins: “Āmen!”
  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Aizlieguma zīme

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025