Skip to content
25. maijs, 2025
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS

e – BAZNĪCA ✞

Grēka alga ir nāve, bet Dieva balva ir mūžīga dzīvība Kristū Jēzū, mūsu Kungā.

Primary Menu
  • e-kontakti
  • e-projekts
  • e-ARHĪVS
  • e-POLEMIKA
  • e-BĪBELE
  • e-BĻJ
  • E-LTA
  • e-AFIŠA

197. Ko Kristus ir tādējādi atpircis un atbrīvojis?

  • Sākums
  • Vārda “radīt” nozīme
  • e-raksti

Vārda “radīt” nozīme

Ilārs Plūme
Noklausies šo e-publikāciju

Lai gan vārds “radīt” Rakstos ir lietots dažādā nozīmē, tomēr Pirmajā Mozus grāmatā tiek lietots īpašs ebreju vārds (בָּרָא – bara’), kas apraksta unikālu, īpašu Dieva darbību.

Vārda "radīt" nozīme

“Šim darbības vārdam ir dziļa teoloģiska nozīme, jo tā priekšmets ir vienīgi Dievs. Tikai Dievs var radīt vārda bara’ nozīmē.”

Ja vārds Dievs (‘elohim) ne vienmēr (lai gan parasti tas tomēr ir tā) Bībelē ir lietots attiecībā uz vienīgo patieso Dievu, tad vārds bara’ – radīt tiek attiecināts vienīgi un tikai uz Dievu. Tādējādi tas, ka Bībeles pirmie vārdi runā par vienīgo patieso Dievu, izriet nevis no vispārīga rakstura Dieva vārda (‘elohim) lietošanas, bet no vārda, kurš apraksta Dieva darbību, “vārda, kurš apraksta unikāli dievišķas attiecības ar pasauli. Tas, kurš radīja (bara’) debesis un zemi pēc Bībeles definīcijas ir vienīgais patiesais Dievs.. Vārds bara’ ebreju Bībelē atrodams 48 reizes un ne reizes šeit vai vēlākajos ebreju rakstos.. tas neattiecas ne uz vienu citu kā tikai uz Dievu.”

Lai gan tehniskā nozīmē vārds bara’ ne vienmēr nozīmē radīt no nekā, Bībeles panti, kur bara’ nav lietots poētiskā nozīmē liecina, ka autors ar šo vārdu vēlas ļoti precīzi pateikt, ka Dievs kaut ko ir radījis no nekā. ŠĪ mācība senajā baznīcā kalpoja, “kā vienīgā adekvātā alternatīva iepretī grieķu idejām par mūžīgu matēriju un gnostiķu emanāciju uzskaitījumam.”

Jau sākotnēji kristiešu vidū Bībeles radīšanas stāsts tika saprasts kā unikāls Radītāja darbības apraksts, atšķirīgs no senajiem radīšanas mītiem un citām kosmoloģijām. Jānis paskaidro, ka Dieva radīšanas darbs ir noticis caur Vārdu un nekas, kas ir radīts nav radīts bez viņa.

Šāda izpratne atrodama arī citviet Jaunajā Derībā. Piemēram, Pirmajā vēstulē korintiešiem (8:6) Pāvils runā gan par Dievu Tēvu, gan Kristu kā par Radītāju. Līdzīgā veidā Pāvils runā arī citviet savos rakstos: “No viņa un caur viņu, un uz viņu ir visas lietas.” (Rom.11:36). To, ko Pāvils šeit saka par Dievu vispār, Pirmajā Vēstulē korintiešiem viņš attiecina arī uz Kristu, attiecinot uz Dievu divas prepozīcijas, kas apraksta Dieva kā Radītāja attiecības ar visu radīto “no”, “priekš” vai “uz”, bet trešo prepozīciju “caur” viņš attiecina uz Kristu.

Pāvila vārdiem no Vēstules romiešiem ir daudz paralēļu jūdu rakstos, kas liecina, ka Pāvils šeit vienkārši citē visiem zināmu jūdu formulējumu. Tas liecina, ka Dievs ir ne tikai radīšanas cēlonis – visas lietas ir no viņa, un radīšanas mērķis – priekš viņa visas lietas, bet arī instrumentālais cēlonis – caur viņu visas lietas. Dievs viens vienīgais ir tas, kurš rada! Tā ir jūdiem raksturīga pārliecība, ka izņemot vienu vienīgo Dievu neviens cits nepiedalās viņa radīšanas darbā, bet Pāvils šajā īpašajā Dieva radīšanas darbā iekļauj arī Kristu, piedēvējot viņam instrumentālā cēloņa lomu – Dieva radīšanas darbs notiek caur Kristu.

Pāvils šeit tātad saka, ka Kristus ir tas pats, ko Vecā Derība sauca par Dieva Vārdu vai Gudrību, vai arī abi kopā. Nav svarīgi Vārds vai Gudrība, jo jūdi zināja un sacīja, ka Dievs savu radīšanas darbu veicis caur savu Vārdu vai Gudrību. Pāvilam tas dod iespēju parādīt, kā tieši radīšanas darbā ir iesaistīts Kristus, nekompromitējot jūdu ticību vienam Dievam. Pašu jūdu vidū šāda izpratne, izšķirot Dieva identitātē Vārdu un Gudrību pastāvēja – Dievs radīja ar Vārdu un blakus viņam bija viņa Gudrība. Vārds un Gudrība piederēja Dieva identitātei, tam, kas Dievs ir. Vārds un Gudrība bija kaut kas, ko jūdi izšķīra, bet nekad nenodalīja no paša Dieva. Vārds un Gudrība bija daļa no tā, kas Dievs ir, daļa no viņa identitātes. Un Pāvils šeit tieši to pašu saka par Jēzu. Vispirms viņš nošķir vienu Dievu no visiem pagānu dieviem, apstiprina jūdu ticību vienam Dievam un tad iekļauj šajā ticībā vienam Dievam arī Jēzu un dara to jūdiem pazīstamā veidā. Viņš nevis pievieno Jēzu vienam Dievam, bet gan iekļauj viņu vienā Dievā, saglabājot unikālo jūdu izpratni par vienu Dievu. Pāvilam tas nav Dievs pluss Kristus, bet Kristus Dievā, kur Dievs bez Kristus nemaz nebūtu Dievs.

“Vārds pilnībā atspoguļo visu, kas ir Tēvs, paužot visu, kas vien kaut kad varētu tikt radīts. Dievs Tēvs rada to, ko viņš redz attēlotu savā Vārdā, un tādējādi nekas nav radīt bez Vārda.”

Tādēļ Pāvils sauc Kristu par neredzamā Dieva attēlu, visas radības pirmdzimto, “jo caur viņu ir viss, kas radīts gan debesīs, gan virs zemes – redzamais un neredzamais.. viņš ir pirms visa, un viss ir dibināts viņā.” (1.Kol.15-17). Šajā izpratnē Kristus ir “Iesākums”, par kuru vēsta pirmais Bībeles vārds.

Tā kā visa Dieva radītā pasaule sakņojas, rod savu pamatu un piepildījumu Dieva Vārdā, kas aptverams tikai ticībā, tad arī saprotams, ka fiziskās esamības pamati nav atrodami un izskaidrojami ar zinātniskās pētniecības metodēm. Zinātne nespēj sasniegt Dievu un tādējādi arī esamības dziļākā būtība un jēga tai paliek apslēpta. Ir nepieciešams Svētais Gars, kurš caur Dieva rakstīto vārdu, vestu cilvēku pie mūžīgā Dieva Vārda – Kristus un līdz ar to pie visas atziņas un gudrības pilnības (Ef.3:16-19).

Tādējādi Dieva tauta kļūst daļa no Kristus miesas pilnības, kas pati saņem visu pilnību no Dieva (Ef.1:23). Sekojoši apjaušam, ka Dieva radīšana un tās mērķis tālu pārsniedz racionālās cilvēka prāta iespējas. Šo dievišķo patiesību kā mūžības noslēpumu nav iespējams racionāli pilnīgi aprakstīt, bet to var tikai piedzīvot, augot un sakņojoties Kristū, līdz laiku piepildījumā sasniegsim jaunās pasaules godību, kur visu redzēsim nevis vairs pastarpināti, bet tieši vai, sekojot Pāvila ebreju izteiksmes veidam, – “vaigu vaigā” (1.Kor.13:12).

Tādējādi radīšana caur Dieva Vārdu izceļ Dievu kā labestīgu, mīlošu personisku un dzīvu būtni, kas nekādā gadījumā nav saprotams tikai kā kāds bezpersonisks spēks, enerģija vai princips.

Tēmas: Dieva darbība Jāņa evaņģēlija komentārs Par Jāņa evaņģēliju radīšana caur Dieva Vārdu Radītājs

Continue Reading

« Kristīgas lūgšanas priekšnoteikums
Jēzus jūdu avotu gaismā »
                       

Ieskaties

Svētais Gars atklāj patiesību
Patiesība - vairākums - vienotība
Svētie Raksti, trīsvienīgā Dieva vārds
Svētā Kristība: Zīmes

Atbildēt Atcelt atbildi

Lai komentētu, jums jāpiesakās sistēmā.

  • Aktuālākie
  • Komentētākie
  • Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits
    • e-ziņas

    Pieaudzis pārdoto Bībeļu skaits

  • Mācība par apgrēcināšanu Mācība par apgrēcināšanu
    • e-raksti

    Mācība par apgrēcināšanu

  • Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem
    • e-refleksijas

    Dzīvošana uz sapņainiem priekšstatiem

  • Cīņa, kas norisinās mūsos pašos Cīņa, kas norisinās mūsos pašos
    • e-refleksijas

    Cīņa, kas norisinās mūsos pašos

  • Eņģeļu patvērums Eņģeļu patvērums
    • e-apceres

    Eņģeļu patvērums

  • Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem
    • e-refleksijas

    Ieteikumi LELB Satversmes Preambulas grozījumiem

  • Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”
    • e-ziņas

    Doma baznīcā saimnieko “Jaunā Paaudze”

  • Kas ir Svētais Gars?
    • e-mācība

    Kas ir Svētais Gars?

  • Nozīmīgs notikums
    • e-ziņas

    Nozīmīgs notikums

  • Tim Minchin: Pope Song
    • e-mūzika
    • e-video

    Tim Minchin: Pope Song

Atrodi

  • Bauslība un Evaņģēlijs
  • Baznīcas gada sprediķi vienuviet
  • Ilgi gaidītais latviešu sprediķu krājums
  • Lasāmviela ticības spēkam
  • Luteriskās ticības apliecības

Ienāc

  • Reģistrēties
  • Aizmirsi paroli

Līdzīgās e-publikācijas

  • Pasaules radīšana
  • Dieva radītā cilvēce
  • Bīties un godāt
  • Ko mums jāsaprot ar vārdu Dievs?
  • Ko Dievs vēlas mums teikt ar pirmo bausli?
  • Īpašā atklāsme
  • Kādas trīs lietas valda sirdī tam, kas paļaujas vienīgi uz Dievu?

Pēdējie komentāri

  • Roberto: “ņemot vērā paradigmu - jo mazāk zin, jo savās acīs gudrāks šķiet - tad visdrīzāk uzrastos daudz "gudro", kas zinātu…”
  • talyc: “Es drīzāk teiktu ka katrs cīnās (jebšu aizstāv) to savu taisnību. Un cik cilvēku tik taisnību. Taču Patiesība ir tikai…”
  • Janis Karklins: “Visi itkā cīnās pret maldiem..:)”
  • Roberto: “interesanti kāpēc cīnītājs pret maldiem vairs nav Lutera Akadēmijas mācības spēks, bet maldinātājs ir?”
  • Janis Karklins: “Varbūt kāds aizdomāsies, bet te jau jāsaka par tiem maldinātājiem, kā spļauj tā ir..bet nu baznīca kalnā to tik kultivē…”

RSS e – POLEMIKA

  • Vai kremēt mirušo ir kristīga prakse?
  • Par LELB arhibīskapa kalpošanas laiku
  • Kāpēc "nomira" e-BAZNĪCAs forums?

RSS Dieva vārds katrai dienai

  • Atkl.21:6
    Es iztvīkušam došu no dzīvības ūdens avota bez maksas.

ilustrētā baznīca

Kunga tuvumā jāuzvedas klusi
Kunga tuvumā jāuzvedas klusi

Animācijas filma

e-BAZNĪCĀ

  • e-apceres
  • e-aptaujas
  • e-audio
  • e-bildes
  • e-intervijas
  • e-joki
  • e-lūgšanas
  • e-mācība
  • e-mūzika
  • e-paziņojumi
  • e-poēzija
  • e-raksti
  • e-refleksijas
  • e-sprediķi
  • e-video
  • e-ziņas

Tēmas

1. Mozus grāmatas skaidrojums ASV Bauslības un Evaņģēlija noslēpumi Bībele Bībeles mācības studijas Dienišķo lūgšanu gads Dienišķā maize Dieva Dēls Dieva likums Dieva mīlestība Dieva vārds Dieva Vārds katrai gada dienai Dieva žēlastība Dzīvības ceļš e-baznica.lv Es gribu dzīvot šīs dienas ar Tevi Gads kopa ar Dītrihu Bonhēferu grēku piedošana Ikdienas ar Pirmo Mozus grāmatu Ikdienas meditācijas Jēzus Kristus Kristība Kristīgā dogmatika Kristīgā dzīve kristīgā mācība kristīgā mūzika Kristīgās ētikas un morāles rokasgrāmata kristīgā ētika Lasāmviela ticības spēkam Lutera citāti lūgšana Mazā katehisma skaidrojums Mārtiņš Luters par lūgšanu Piecas minūtes kopā ar Luteru Pāvila vēstules galatiešiem skaidrojums Svētais Gars Svētais Vakarēdiens Svētie Raksti Svēto Rakstu apceres katrai dienai ticība ticības realitāte Ticības saturs Tēvreize velns
  • Aleksandrs Bite
  • Dītrihs Bonhēfers
  • Mārtiņš Luters
  • Georgs Mancelis
  • Ilārs Plūme
  • Markku Särelä
  • Karls F. V. Valters
  • Hermanis Zasse
  • Draugiem
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Telegram
  • RSS
Pārpublicējot obligāti jānorāda atsauce. Visas tiesības patur :: e-BAZNICA :: © 2007-2025